|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Spatial turn, topographical turn - Region a regionalita - Regionalizace a regionalismus - Centrum, periferie, third space - Nacionalismus a regionální identita - Transnacionální prostor - Regionalita a globalita - Regionalita a urbanita - Region a krajina - Folklor a mýtus
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat klíčové pojmy (spatial turn, region, regionalita ad.) |
| definovat klíčové pojmy (spatial turn, region, regionalita ad.) |
| objasnit kulturní a historický kontext regionality v literatuře |
| objasnit kulturní a historický kontext regionality v literatuře |
| popsat rozdíly mezi přístupy k regionalitě v dílech vybraných autorů |
| popsat rozdíly mezi přístupy k regionalitě v dílech vybraných autorů |
| posoudit význam vybraných děl v rámci celkové tvorby daných autorů |
| posoudit význam vybraných děl v rámci celkové tvorby daných autorů |
| vyhodnotit vybrané koncepty regionality v literatuře 20. století |
| vyhodnotit vybrané koncepty regionality v literatuře 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vybraná díla |
| analyzovat vybraná díla |
| aplikovat standardní interpretační teorie a modely (hermeneutika, strukturalismus, pozitivismus etc.) |
| aplikovat standardní interpretační teorie a modely (hermeneutika, strukturalismus, pozitivismus etc.) |
| identifikovat prvky regionality v dílech |
| identifikovat prvky regionality v dílech |
| zhodnotit význam děl v rámci světové literatury |
| zhodnotit význam děl v rámci světové literatury |
| navrhnout další postupy pro kontextualizaci děl |
| navrhnout další postupy pro kontextualizaci děl |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Bachmann-Medick, Doris. Cultural Turns: New Orientations in the Study of Culture. Berlin, 2016.
-
Crang, Mike - Thrift, Nigel (eds.). Thinking Space. London, 2000.
-
Döring, Jörg - Thielmann, Tristan (eds.). Spatial Turn: Das Raumparadigma in den Kultur- und Sozialwissenschaften. Bielefeld, 2009.
-
Dünne, Jörg - Günzel, Stephan. Raumtheorie: Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt am Main, 2006.
-
Ette, Ottmar. Literature on the Move. Amsterdam, 2003.
-
Hubbard, Phil - Bartley, Brendan - Fuller, Duncan - Kitchin, Rob. Thinking Geographically: Space, Theory and Contemporary Human Geography. London, 2005.
-
Krappmann, Jörg. Allerhand Übergänge: Interkulturelle Analysen der regionalen Literatur in Böhmen und Mähren sowie der deutschen Literatur in Prag (1890?1918). Bielefeld, 2013.
-
Martinek, Libor. Region, regionalismus a regionální literatura. Opava, 2007.
-
Voda Eschgfäller, Sabine - Horňáček, Milan (eds.). Regionalforschung zur Literatur der Moderne. Olomouc, 2012.
-
Warf, Barney - Arias, Santa (eds.). The Spatial Turn. Interdisciplinary Perspectives. London, 2008.
|