|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Čas jako trvání prostoru - Materie a duchovní prostor - Psyché a sexualita - Nová religiozita - Komunikace - Ikonografie techniky - Akcelerace a signatura času - Migrace a mobilita - Prostor moci - Nacionalizace prostoru - Hektičnost urbánního prostoru - Region, regionalita a globalita
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na základě četby vybraných děl charakterizovat literární modernu |
| na základě četby vybraných děl charakterizovat literární modernu |
| objasnit kulturní a historický kontext literární moderny |
| objasnit kulturní a historický kontext literární moderny |
| posoudit význam vybraných děl v rámci celkové tvorby daných autorů |
| posoudit význam vybraných děl v rámci celkové tvorby daných autorů |
| vyhodnotit koncepty prostoru a času v literatuře moderny |
| vyhodnotit koncepty prostoru a času v literatuře moderny |
| popsat rozdíly mezi přístupy k modernitě v různých národních literaturách |
| popsat rozdíly mezi přístupy k modernitě v různých národních literaturách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vybraná díla |
| analyzovat vybraná díla |
| aplikovat standardní interpretační teorie a modely (hermeneutika, strukturalismus, pozitivismus etc.) |
| aplikovat standardní interpretační teorie a modely (hermeneutika, strukturalismus, pozitivismus etc.) |
| identifikovat rysy moderny v dílech |
| identifikovat rysy moderny v dílech |
| zhodnotit význam děl v rámci světové literatury |
| zhodnotit význam děl v rámci světové literatury |
| navrhnout další postupy pro kontextualizaci děl |
| navrhnout další postupy pro kontextualizaci děl |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Tim. Modernism: A Cultural History. Cambridge, 2005.
-
Brooker, Peter - Thacker, Andrew (eds.). Geographies of Modernism: Literatures, Cultures, Spaces. London, 2005.
-
Diepeveen, Leonard. The Difficulties of Modernism. New York, 2003.
-
Duffy, Enda. The Speed Handbook: Velocity, Pleasure, Modernism. Durham, 2009.
-
Gay, Peter. Modernism: The Lure of Heresy: From Baudelaire to Beckett and Beyond. New York, 2008.
-
Kaschuba, Wolfgang. Überwindung der Distanz. Zeit und Raum in der europäischen Moderne. Frankfurt am Main, 2004.
-
Kern, Stephen. The Culture of Time and Space, 1880?1918. Cambridge, 2003.
-
Levenson, Michael. Modernism. New Haven, CT, 2011.
-
Micale, Mark (ed.). The Mind of Modernism: Medicine, Psychology, and the Cultural Arts in Europe and America, 1880?1940. Stanford, 2004.
-
Rasula, Jed. History of a Shiver: The Sublime Impudence of Modernism. New York, 2016.
-
Schleifer, Ronald. Modernism and Time: The Logic of Abundance in Literature, Science, and Culture, 1880?1930. Cambridge, 2001.
|