Vyučující
|
-
Fonfárová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie literatury pro mládež jako samostatného žánru Literatura pro mládež vs. literatura pro děti v anglofonních zemích Jazykové zpracování a dominantní témata v literatuře pro mládež: historický vývoj Fenomén Harry Potter: literatura pro děti (a mládež) na vzestupu Literatura pro mládež a fanfikce: překračování hranic Literatura pro mládež a "new adult novel": odnož nebo samostatný žánr? Grafický román pro mládež Trendy v literatuře pro mládež po roce 2000: dystopie a fantasy Trendy v literatuře pro mládež po roce 2000: historická fikce Trendy v literatuře pro mládež po roce 2000: queer témata Brutalizace literatury pro mládež: sebevraždy, znásilnění, drogy Literatura pro mládež v audiovizuálním zpracování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 42 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat literaturu pro mládež v anglofonních zemích jako samostatný žánr |
definovat literaturu pro mládež v anglofonních zemích jako samostatný žánr |
popsat historii žánru literatury pro mládež v anglofonních zemích |
popsat historii žánru literatury pro mládež v anglofonních zemích |
určit specifické rysy literatury pro mládež |
určit specifické rysy literatury pro mládež |
srovnat literaturu pro mládež s literaturou pro děti, resp. žánrem Bildungsroman |
srovnat literaturu pro mládež s literaturou pro děti, resp. žánrem Bildungsroman |
definovat dominantní vývojové trendy v literatuře pro mládež po roce 2000 |
definovat dominantní vývojové trendy v literatuře pro mládež po roce 2000 |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat stěžejní podžánry v rámci literatury pro mládež v anglofonních zemích |
identifikovat stěžejní podžánry v rámci literatury pro mládež v anglofonních zemích |
analyzovat do hloubky vybraná díla literatury pro mládež v anglofonních zemích |
analyzovat do hloubky vybraná díla literatury pro mládež v anglofonních zemích |
zhodnotit literární kvality vybraných děl literatury pro mládež v anglofonních zemích |
zhodnotit literární kvality vybraných děl literatury pro mládež v anglofonních zemích |
identifikovat nejvýraznější představitele literatury pro mládež v anglofonních zemích |
identifikovat nejvýraznější představitele literatury pro mládež v anglofonních zemích |
zhodnotit psychologický a kulturní přínos výuky literatury pro mládež na školách |
zhodnotit psychologický a kulturní přínos výuky literatury pro mládež na školách |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bodart, Joni P. They Suck, They Bite, They Eat, They Kill: The Psychological Meaning of Supernatural Monsters in Young Adult Literature. Lanham, 2012.
-
Brock, Rose. Young Adult Literature in Action. Santa Barbara, 2019.
-
Cart, Michael. Young Adult Literature: From Romance to Realism. Chicago, 2022.
-
Jenkins, Christine A. - Cart, Michael (eds.). Representing the Rainbow in Young Adult Literature. Lanham, 2018.
-
Koelling, Holly (ed.). Best Books for Young Adults. Chicago, 2007.
-
Mason, Derritt. Queer Anxieties of Young Adult Literature and Culture. Jackson, 2021.
-
Nilsen, Alleen Pace - Donelson, Kenneth L. Literature for Today?s Young Adults. Boston, 2009.
-
Wolf, Shelby A. - Coats, Karen - Enciso, Patricia - Jenkins, Christine A. Handbook of Research on Children?s and Young Adult Literature. New York, 2011.
|