|
Vyučující
|
-
Shurma Svitlana, M.A., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Propaganda a ideologie: pozitivní nebo negativní interpretace? Klíčové pojmy - svoboda, spravedlnost, komunita, území a spotřeba Artikulace politických myšlenek prostřednictvím obrázků, textů a objektů Masové přesvědčování a propaganda Modely, procesy a nové technologie propagandy Rasový diskurz a propaganda Ekologie a propaganda Svobody a propaganda Válčení a propaganda Konspirační teorie a propaganda Ověření získaných znalostí a dovedností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat cíle vytvoření textu a cílové skupiny |
| popsat cíle vytvoření textu a cílové skupiny |
| vysvětlit, jak funguje text v diskurzu |
| vysvětlit, jak funguje text v diskurzu |
| definovat diskurz a jeho součásti |
| definovat diskurz a jeho součásti |
| vymezit intence autora a předpoklady (presuppositions) |
| vymezit intence autora a předpoklady (presuppositions) |
| rozlišit pojmy "propaganda", "přesvědčení" a "manipulace" |
| rozlišit pojmy "propaganda", "přesvědčení" a "manipulace" |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat text z pohledu propagandy a ideologie |
| analyzovat text z pohledu propagandy a ideologie |
| aplikovat znalosti o textových manipulacích pro kritickou analýzu textů |
| aplikovat znalosti o textových manipulacích pro kritickou analýzu textů |
| identifikovat intence různých mocenských institucí |
| identifikovat intence různých mocenských institucí |
| zhodnotit diskurz na téma fake news, dezinformace, apod. |
| zhodnotit diskurz na téma fake news, dezinformace, apod. |
| vytvořit vlastní obsah |
| vytvořit vlastní obsah |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rešerše |
| Rešerše |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Bernays, Edward. Propaganda. New York, 2004.
-
Ellul, Jaques. Propaganda: The Formation of Men?s Attitudes. New York, 1973.
-
Jowett, Garth S. - O?Donnell, Victoria. Propaganda & Persuasion. London, 2018.
-
Lakoff, George. The Political Mind: A Cognitive Scientist's Guide to Your Brain and Its Politics. London, 2009.
-
Pratkavis, Anthony - Aronson, Elliot. Summary of the Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. New York, 2022.
-
Stanley, Jason. How Propaganda Works. Princetown, 2015.
|