|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- předporozumění morální skutečnosti a etické pojmy uplatňované v každodenní komunikaci - Sókratova reflexe - empiristická etika, přírodovědecká rekonstrukce etických pojmů, hédonismus a utilitarismus - svobodná vůle, Kantova rekonstrukce přírodovědecké objektivity, Kantova etika, kategorický imperativ, pojem autonomie a účelu - svědomí před činem a po činu - moralita a mravnost, odůvodňování norem, kulturní relativismus, fundamentalismus - klasický pojem ctnosti. Neoaristotelismus - moderní relativizace morálky u Marxe, Nietzscheho a Freuda - Fenomenologická a existencialistická etika, etika diskursu a etika komunikace, kritický racionalismus - logická a lingvistická analýza mravního jazyka. Intuicionismus, pozitivismus, emotivismus, deskriptivismus a preskriptivismus.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - charakterizuje pozice antické a křesťanské etiky |
| - charakterizuje pozice antické a křesťanské etiky |
| - vymezí empiristickou etiku a rozliší její základní směry |
| - vymezí empiristickou etiku a rozliší její základní směry |
| - definuje základní pojmy racionalistické etiky |
| - definuje základní pojmy racionalistické etiky |
| - rozliší teleologické a deontologické morální hodnocení jednání |
| - rozliší teleologické a deontologické morální hodnocení jednání |
| - vyjmenuje základní přístupy logické a lingvistické analýzy výroků etického jazyka |
| - vyjmenuje základní přístupy logické a lingvistické analýzy výroků etického jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vyhodnocuje, nakolik je scientistický obraz světa západní kultury slučitelný s jejími institucemi a teoretickými předpoklady jejich fungování |
| - vyhodnocuje, nakolik je scientistický obraz světa západní kultury slučitelný s jejími institucemi a teoretickými předpoklady jejich fungování |
| - identifikuje korelace mezi etickými normami a sociálně ekonomickými podmínkami platnými v daném společenství |
| - identifikuje korelace mezi etickými normami a sociálně ekonomickými podmínkami platnými v daném společenství |
| - dokáže rozpoznat, že média hodnotí totožná jednání odlišných aktérů jednou teleologicky, podruhé deontologicky, a v důsledku toho je odlišně morálně kvalifikují |
| - dokáže rozpoznat, že média hodnotí totožná jednání odlišných aktérů jednou teleologicky, podruhé deontologicky, a v důsledku toho je odlišně morálně kvalifikují |
| - analyzuje jednotlivé zákonné normy i legislativní celky z hlediska morálních a mravních koncepcí, které se v nich konkretizují |
| - analyzuje jednotlivé zákonné normy i legislativní celky z hlediska morálních a mravních koncepcí, které se v nich konkretizují |
| - registruje a následně analyzuje napětí mezi ekonomickým vývojem a dosavadními hodnotami a normami dané kulturní oblasti a posuzuje, jak se nová globální etická hnutí podílejí na redukci tohoto napětí úpravou hodnotového a/nebo ontologického systému |
| - registruje a následně analyzuje napětí mezi ekonomickým vývojem a dosavadními hodnotami a normami dané kulturní oblasti a posuzuje, jak se nová globální etická hnutí podílejí na redukci tohoto napětí úpravou hodnotového a/nebo ontologického systému |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překladu 2., V nakl. Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0917-5.
-
Aristotle. Nicomachean Ethics. Indianapolis, 1999.
-
Blackburn, Simon. Being Good: A Short Introduction to Ethics. Oxford, 2003.
-
Cahn, Steven - Markie, Peter. Ethics: History, Theory, and Contemporary Issues. Oxford, 2015.
-
Kant, Immanuel. Groundwork of the Metaphysics of Morals. Cambridge, 2012.
-
Mill, John Stuart. Utilitarianism. New York, 2007.
-
Nietzsche, Friedrich. On the Genealogy of Morals. Oxford, 2008.
-
Plato. Republic. Oxford, 2008.
-
Singer, Peter. Practical Ethics. Cambridge, 2011.
|