|
Vyučující
|
-
Drábková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Definice základních pojmů (lingua franca, globální jazyk) - Příčiny a podmínky využití jazyka jako lingua franca - Linguy francy v minulosti a současnosti - Historické, společenské a kulturní příčiny pro využití angličtiny jako globálního jazyka - Lingvistické rysy globální angličtiny a její srovnání s britskou a americkou angličtinou - Angličtina jako lingua franca ve specifických částech světa - Budoucnost angličtiny v globálním světě - Eurojazyk, jeho charakteristické rysy a použití
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát příčiny, vývoj a využití jazyků jako linguy francy |
| znát příčiny, vývoj a využití jazyků jako linguy francy |
| vymezit historických, kulturních a společenských příčin fungování angličtiny jako linguy francy |
| vymezit historických, kulturních a společenských příčin fungování angličtiny jako linguy francy |
| popsat rysy globální angličtiny |
| popsat rysy globální angličtiny |
| popsat odlišnosti globální angličtiny od britské a americké angličtiny |
| popsat odlišnosti globální angličtiny od britské a americké angličtiny |
| znát postavení angličtiny ve vybraných částech světa |
| znát postavení angličtiny ve vybraných částech světa |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat základní termíny lingua franca a globální jazyk |
| definovat základní termíny lingua franca a globální jazyk |
| zhodnotit historické, společenské a kulturní příčiny využití angličtiny jako globálního jazyka |
| zhodnotit historické, společenské a kulturní příčiny využití angličtiny jako globálního jazyka |
| orientovat se v celosvětovém využití angličtiny jako globálního jazyka |
| orientovat se v celosvětovém využití angličtiny jako globálního jazyka |
| identifikovat budoucí postavení angličtiny jako lingua franca |
| identifikovat budoucí postavení angličtiny jako lingua franca |
| popsat Eurojazyk struktur Evropské unie a jeho charakteristické rysy a využití |
| popsat Eurojazyk struktur Evropské unie a jeho charakteristické rysy a využití |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Jenkins, Jennifer - Baker Will - Dewey Martin (eds.). The Routledge Handbook of English as a Lingua Franca. Abingdon, 2017.
-
Kecskes, Istvan. English as a Lingua Franca: The Pragmatic Perspective. Cambridge, 2019.
-
Kirkpatrick, Andy. The Routledge Handbook of World Englishes. Abingdon, 2017.
-
Mauranen Anna - Vetchinnikova Svetlana (eds.). Language Change: The Impact of English as a Lingua Franca. Cambridge, 2021.
-
McCrum Robert. Globish: How the English Language Became the World?s Language. New York, 2010.
-
Rosenhouse, Judith - Kowner, Rotem (eds.). Globally Speaking: Motives for Adopting English Vocabulary in Other Languages. Toronto, 2008.
-
Saxena, Mukul - Omoniyi, Tope (eds.). Contending with Globalization in World Englishes. Toronto, 2010.
-
Seidlhofer, Barbara. Understanding English as a Lingua Franca: Oxford Applied Linguistics. Oxford, 2011.
-
Schneider Edgar W. English around the World: An Introduction. Cambridge, 2020.
|