|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- jazyk v anglické empiristické tradici, dílo F. Bacona a J. Locka - G. Frege a logická analýza jazyka, kritika psychologismu, vznik analytické filosofie, dílo L. Wittgensteina - Výraz, pojem, smysl a popis, význam - Logická analýza jazyka a B. Russella, - Oxfordská filosofie jazyka a P. Strawson, jazyk a metafyzika, univerzálie a osoba - Metajazyk a performativní akt - S. Kripke a analýza vlastních jmen, H. Putnam, D. Davidson - Teorie řečových aktů J. Austina a Searla, Searlův deskriptivismus - intencionální sémantika a P. Grice - neurčitost překladu a reference, holismus a N. Quine
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - charakterizuje pozice F. Bacona a J. Locka v otázce lingvistické relativity |
| - charakterizuje pozice F. Bacona a J. Locka v otázce lingvistické relativity |
| - vymezí předmět a účel zkoumání jazyka v analytické filosofii |
| - vymezí předmět a účel zkoumání jazyka v analytické filosofii |
| - definuje základní pojmy jako význam, smysl, výraz, propozice, věta, deskripce v koncepcích G. Fregeho, B. Russela, P. Strawsona aj. |
| - definuje základní pojmy jako význam, smysl, výraz, propozice, věta, deskripce v koncepcích G. Fregeho, B. Russela, P. Strawsona aj. |
| - rozlišuje tradiční substancialistické a subjektivistické teorie významu od teorií logických a analytických |
| - rozlišuje tradiční substancialistické a subjektivistické teorie významu od teorií logických a analytických |
| - uvede příklady vazeb mezi teorií jazyka a teorií vědy |
| - uvede příklady vazeb mezi teorií jazyka a teorií vědy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vyhodnotí, nakolik jsou moderní koncepce vědeckého poznání ovlivněny teoriemi jazyka |
| - vyhodnotí, nakolik jsou moderní koncepce vědeckého poznání ovlivněny teoriemi jazyka |
| - identifikuje filosofické koncepty či předpoklady v teoretických přístupech lingvistických disciplín, jako jsou obecná jazykověda, lexikální sémantika, translatologie, sociolingvistika, pragmalingvistika aj. |
| - identifikuje filosofické koncepty či předpoklady v teoretických přístupech lingvistických disciplín, jako jsou obecná jazykověda, lexikální sémantika, translatologie, sociolingvistika, pragmalingvistika aj. |
| - dokáže rozpoznat a porozumět principům manipulativního zobrazování skutečnosti v médiích či politických diskursech založeného na skryté významové či výrazové konkurenci týchž jazykových prvků nebo na významovém rozostření nebo posunu při alternativním pojmenování |
| - dokáže rozpoznat a porozumět principům manipulativního zobrazování skutečnosti v médiích či politických diskursech založeného na skryté významové či výrazové konkurenci týchž jazykových prvků nebo na významovém rozostření nebo posunu při alternativním pojmenování |
| - objevuje fiktivnost denotací pojmových konstruktů v politické či komerční novořeči na základě jejich jazykové analýzy |
| - objevuje fiktivnost denotací pojmových konstruktů v politické či komerční novořeči na základě jejich jazykové analýzy |
| - uvědomuje si, že stejné či podobné skutečnosti se v různých jazycích, ale i v rámci jednoho a téhož jazyka, mohou zadávat s velmi odlišnými konotacemi, takže přistupuje k informacím vždy zprvu rezervovaně |
| - uvědomuje si, že stejné či podobné skutečnosti se v různých jazycích, ale i v rámci jednoho a téhož jazyka, mohou zadávat s velmi odlišnými konotacemi, takže přistupuje k informacím vždy zprvu rezervovaně |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Beaney, Michael. Analytic Philosophy: A Very Short Introduction. Oxford, 2018.
-
Kripke, Saul. Naming and Necessity. Princton, 1980.
-
Martinich, A. P. - Sosa, D. (eds.). A Companion to Analytic Philosophy. New York, 2011.
-
Martinich, A. P. - Sosa, D. (eds.). Analytic Philosophy: An Anthology. New York, 2011.
-
Peregrin, Jaroslav. Úvod do analytické filosofie. Praha, 1992.
-
Russel, Bertrand. The Problems of Philosophy. Oxford, 2001.
-
Smith, B. (ed.). John Searle. Cambridge, 2003.
-
Strawson, Peter. Individuals. London, 2003.
|