|
Vyučující
|
-
Mengel Ewald, Prof. Dr. phil. habil.
|
|
Obsah předmětu
|
Anglická literatura -- Staroanglické a středověké období: latinské, řecké, francouzské, anglosaské zdroje -- Beowulf -- Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales -- Divadlo v středověku Americká literatura -- Prekoloniální a koloniální období: cestopisy, vyprávění o zajetí, puritánská literatura -- Mary Rowlandson, Benjamin Franklin, Hendrick Aupaumut, Olaudah Equiano Postkoloniální literatury -- Postkoloniální anglofonní literatury z celosvětové perspektivy: historické kontexty -- Prekoloniální a postkoloniální literatura v Africe -- Např.: Amos Tutuola, The Palm-Wine Drinkard, Chinua Achebe, Things Fall Apart
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat počátky vybraných národních literatur |
| identifikovat počátky vybraných národních literatur |
| popsat nejvýznamnější žánry a jejich vznik v historickém kontextu |
| popsat nejvýznamnější žánry a jejich vznik v historickém kontextu |
| chápat základní koncepty postkoloniálního myšlení |
| chápat základní koncepty postkoloniálního myšlení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat základní texty národních literatur |
| interpretovat základní texty národních literatur |
| relativizovat západní pohled posunem z centra do periferie |
| relativizovat západní pohled posunem z centra do periferie |
| pohlížet na náš svět očima Jiného |
| pohlížet na náš svět očima Jiného |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Ashcroft, Bill - Griffiths, Gareth - Tiffin, Helen. Postcolonial Studies: The Key Concepts. London, 2013.
-
Ashcroft, Bill, et al. The Empire Writes Back. Theory and Practice in Postcolonial Literatures. London, 2002.
-
Delbanco, Andrew. The Puritan Ordeal. Cambridge, 1989.
-
Elliott, Emory. Revolutionary Writers. Oxford, 1982.
-
Elliott, Emory. The Cambridge Introduction to Early American Literature. Cambridge, 2009.
-
Grady, Frank, ed. The Cambridge Companion to the Canterbury Tales. Cambridge, 2020.
-
Gray, Richard. A History of American Literature. Chichester, 2012.
-
Happe, Peter. English Drama before Shakespeare. London, 1999.
-
Pulsiano, Phillip - Treharne, Elaine. A Companion to Anglo-Saxon Literature. Oxford, 2001.
-
Sanders, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2004.
-
Young, Robert J. C. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford, 2020.
|