|
Vyučující
|
-
Trušník Roman, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výzkumné metody ve filologii: analytické přístupy, kvalitativní a kvantitativní metody, vizualizace Etablování digital humanities Data: zdroje a korpusy, open data, data mining Velké jazykové modely Interdisciplinarita Etika a digital humanities Kritika digital humanities Vibe coding v R Markdown Stylometrie Analýza sentimentů Korpusová lingvistika Literární makroanalýza Lingvistická analýza sociálních médií Případové studie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat historii digital humanities i aktuální trendy |
| popsat historii digital humanities i aktuální trendy |
| vysvětlit základní analytické přístupy |
| vysvětlit základní analytické přístupy |
| vymezit etické i metodologické limity digital humanities |
| vymezit etické i metodologické limity digital humanities |
| popsat principy základních výzkumných přístupů |
| popsat principy základních výzkumných přístupů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokázat identifikovat vhodnost či nevhodnost využití digital humanities pro řešení konkrétního výzkumného problému |
| dokázat identifikovat vhodnost či nevhodnost využití digital humanities pro řešení konkrétního výzkumného problému |
| navrhnout vhodnou metodu pro konkrétní výzkum |
| navrhnout vhodnou metodu pro konkrétní výzkum |
| identifikovat metodologická či etická pochybení dříve realizovaného výzkumu |
| identifikovat metodologická či etická pochybení dříve realizovaného výzkumu |
| identifikovat možnosti využití a zneužití konkrétního výzkumu |
| identifikovat možnosti využití a zneužití konkrétního výzkumu |
| zformátovat text pomocí značkovacího jazyka Markdown |
| zformátovat text pomocí značkovacího jazyka Markdown |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Adolphs, Svenja - Dawn, Knight (eds.). The Routledge Handbook of English Language and Digital Humanities. London, 2020.
-
Dobson, James E. Critical Digital Humanities. Urbana, 2016.
-
Fiormonte, Domenico - Chaudhuri, Sukanta - Ricaurte, Paola. Global Debates in the Digital Humanities. Minneapolis, 2022.
-
Gries, Stefan Thomas. Statistics for linguistics with R : a practical introduction. Berlin ; Boston, 2021.
-
Jockers, Matthew L. Macroanalysis: Digital Methods and Literary History. Urbana, 2013.
-
Ramsay, Stephen. Reading Machines: Toward an Algorithmic Criticism. Urbana, 2011.
-
Schwan, Anne - Thomson, Tara (eds.). The Palgrave Handbook of Digital and Public Humanities. Cham, 2022.
|