|
Vyučující
|
-
Mengel Ewald, Prof. Dr. phil. habil.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod: Historie povídky a teorie spojené s žánrem povídky - Prezentační dovednosti - Naratologie - Americká a britská historie a kultura - Americká a britská literární historie - Realismus a naturalismus - Modernismus a postmodernismus - Typy povídek, narativní strategie, napětí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Analýza uměleckého díla
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat vztah mezi obsahem a formou v kontextu literární vědy |
| chápat roli literatury v odlišných anglofonních kulturách |
| chápat roli literatury v odlišných anglofonních kulturách |
| popsat vztah mezi obsahem a formou v kontextu literární vědy |
| chápat význam formy literárního díla |
| chápat význam formy literárního díla |
| fokáže popsat různé přístupy k analýze povídky |
| fokáže popsat různé přístupy k analýze povídky |
| identifikovat roli literatury v britské a americké kultuře |
| identifikovat roli literatury v britské a americké kultuře |
| popsat historický a kulturní kontext vybraných povídek z britské a americké literatury |
| popsat historický a kulturní kontext vybraných povídek z britské a americké literatury |
| identifikovat rozdíly v žánru povídky v závislosti na literárněhistorickém období, v němž vznikaly |
| identifikovat rozdíly v žánru povídky v závislosti na literárněhistorickém období, v němž vznikaly |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat různé teorie a přístupy k analýze textu |
| využívat různé teorie a přístupy k analýze textu |
| analyzovat vybrané britské a americké povídky jako jedinečná literární díla |
| analyzovat vybrané britské a americké povídky jako jedinečná literární díla |
| vymezit žánr povídky |
| vymezit žánr povídky |
| analyzovat historický a kulturní kontext, v němž vybrané povídky vznikaly |
| analyzovat historický a kulturní kontext, v němž vybrané povídky vznikaly |
| analyzovat vybrané povídky britské literatury |
| analyzovat vybrané povídky britské literatury |
| propojit znalosti o různých literárněhistorických směrech s jejich reprezentací v literatuře |
| propojit znalosti o různých literárněhistorických směrech s jejich reprezentací v literatuře |
| analyzovat vybrané povídky americké literatury |
| aplikovat různé přístupy k analýze literárního textu na vybrané texty |
| aplikovat různé přístupy k analýze literárního textu na vybrané texty |
| analyzovat vybrané povídky americké literatury |
| připravit prezentaci na téma komplexní literární analýzy povídky |
| připravit prezentaci na téma komplexní literární analýzy povídky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza výkonů studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Bradbury, Malcolm. The Penguin Book of Modern British Short Stories. Harmondsworth: Penguin, 2012.
-
Dolley, Christopher. The Penguin Book of English Short Stories. Harmondsworth: Penguin, 2012.
-
Litz, Walton A. Major American Short Stories. Oxford: Oxford University Press, 1994.
-
Patea, Viorica. Short Story Theories: A Twenty-First-Century Perspective. Amsterdam: Rodopi, 2012.
-
Scofield, Martin. The Cambridge Introduction to the American Short Story. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
-
Winther, Per. The Art of Brevity: Excursions in Short Fiction Theory and Analysis. Columbia, SC: University of South Carolina Press, 2004.
|