Vyučující
|
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pragmatika jakožto lingvistická disciplína. Deixe. Reference a inference. Presupozice a logické vyplývání (entailment). Princip kooperace. Implikatura. Teorie řečových aktů. Teorie zdvořilosti. Princip (ne)zdvořilosti. Konverzace a preference. Diskurz a kultura. Teorie relevance. Genderová pragmatika. Pragmatika a non-verbální komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Anglický jazyk C1 |
Anglický jazyk C1 |
Výsledky učení |
---|
definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatu-ra, řečové akty a pod.) vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance popsat teorii řečových aktů analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatu-ra, řečové akty a pod.) vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance popsat teorii řečových aktů analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
ARCHER, Dawn, Karin AIJMER and Anne WICHMANN. Pragmatics: An advanced resource book for students. London: Routledge, 2012. ISBN 9780415497862.
-
CUTTING, Joan. Pragmatics and discourse: a resource book for students. London, 2008. ISBN 9780415446686.
-
HUANG, Yan, ed. The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2017.
-
HUANG, Yan. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2015.
-
YULE, George. Pragmatics. Oxford, 1996. ISBN 0194372073.
|