|
Vyučující
|
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Pragmatika jakožto lingvistická disciplína. Deixe. Reference a inference. Presupozice a logické vyplývání (entailment). Princip kooperace. Implikatura. Teorie řečových aktů. Teorie zdvořilosti. Princip (ne)zdvořilosti. Konverzace a preference. Diskurz a kultura. Teorie relevance. Genderová pragmatika. Pragmatika a non-verbální komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Anglický jazyk C1 |
| Anglický jazyk C1 |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatu-ra, řečové akty a pod.) vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance popsat teorii řečových aktů analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
| definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatu-ra, řečové akty a pod.) vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance popsat teorii řečových aktů analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
| zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
ARCHER, Dawn, Karin AIJMER and Anne WICHMANN. Pragmatics: An advanced resource book for students. London: Routledge, 2012. ISBN 9780415497862.
-
CUTTING, Joan. Pragmatics and discourse: a resource book for students. London, 2008. ISBN 9780415446686.
-
HUANG, Yan, ed. The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2017.
-
HUANG, Yan. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2015.
-
YULE, George. Pragmatics. Oxford, 1996. ISBN 0194372073.
|