Vyučující
|
-
Masár Machová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Parrott Jeffrey Keith, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu pokrývá následují témata: - Úrovně gramatické analýzy věty (sémantické role, morfologie, syntax, informační struktura) - Podmět (expletivní podměty, pro-drop jazyky) - Předmět (přímý vs. nepřímý) - Pasivizace (forma a funkce, angličtina vs. čeština) - Negace (typy negace, jedinečná negace vs. záporová shoda) - Větné vzorce v angličtině, slovosled - Vedlejší věty (nominální, relativní, adverbiální) - Informační struktura věty (téma/réma, end-weight princip)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost obsahu předmětu Morfologie (Slovní druhy, podstatná jména, NP fráze, zájmena, kategorie AP, morfologie sloves, pomocná a modální slovesa) |
Znalost obsahu předmětu Morfologie (Slovní druhy, podstatná jména, NP fráze, zájmena, kategorie AP, morfologie sloves, pomocná a modální slovesa) |
Výsledky učení |
---|
vyjmenovat větné funkce, sémantické role a typy frází |
vyjmenovat větné funkce, sémantické role a typy frází |
definovat podmět a předmět a jejich morfologické a syntaktické vlastnosti |
definovat podmět a předmět a jejich morfologické a syntaktické vlastnosti |
popsat morfosyntakticky proces tvorby trpného rodu |
popsat morfosyntakticky proces tvorby trpného rodu |
vyjmenovat typy negace |
vyjmenovat typy negace |
definovat vedlejší větu a vyjmenovat její typy |
definovat vedlejší větu a vyjmenovat její typy |
popsat základní principy aktuálního větného členění (téma - réma) |
popsat základní principy aktuálního větného členění (téma - réma) |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat větnou funkci, sémantickou roli a typ fráze daného větného členu |
rozpoznat větnou funkci, sémantickou roli a typ fráze daného větného členu |
vysvětlit rozdíl ve funkci trpného rodu v angličtině a češtině |
vysvětlit rozdíl ve funkci trpného rodu v angličtině a češtině |
vysvětlit rozdíl negací v angličtině a češtině |
vysvětlit rozdíl negací v angličtině a češtině |
rozpoznat vedlejší věty a jejich typy |
rozpoznat vedlejší věty a jejich typy |
analyzovat slovosled v anglické větě |
analyzovat slovosled v anglické větě |
vysvětlit vliv principů aktuálního větného členění na slovosled |
vysvětlit vliv principů aktuálního větného členění na slovosled |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Písemná zkouška |
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford. 2011, ISSN 978-019953319.
-
Brinton, L., and Brinton, D. The Linguistic Structure of Modern English. Amsterdam, 2010.
-
Dušková, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2012.
-
Fromkin, V et al. An Introduction to Language. Cengage Learning, 2013.
-
HUDDLESTON, R. and P., GEOFFREY K. A Students Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
-
Koeneman, O. and Zeijlstra, H. Introducing Syntax. Cambridge, 2017.
-
QUIRK, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1994.
-
Quirk, R., and Greenbaum, S. A Student´s Grammar of the English language. Longman, 1991.
-
Veselovská, Ludmila. English Syntax (1) Syllabi for the Lectures, Examples and Exercises. Olomouc, 2017. ISBN 978-80-244-5127-5.
-
Veselovská, Ludmila. English Syntax (2) Syllabi for the Lectures, Examples and Exercises. Olomouc, 2017. ISBN 978-80-244-5128-2.
|