Předmět: Syntax

» Seznam fakult » FHS » UMJL
Název předmětu Syntax
Kód předmětu UMJL/E4SYN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Masár Machová Dagmar, Mgr. Ph.D.
  • Parrott Jeffrey Keith, Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu pokrývá následují témata: - Úrovně gramatické analýzy věty (sémantické role, morfologie, syntax, informační struktura) - Podmět (expletivní podměty, pro-drop jazyky) - Předmět (přímý vs. nepřímý) - Pasivizace (forma a funkce, angličtina vs. čeština) - Negace (typy negace, jedinečná negace vs. záporová shoda) - Větné vzorce v angličtině, slovosled - Vedlejší věty (nominální, relativní, adverbiální) - Informační struktura věty (téma/réma, end-weight princip)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost obsahu předmětu Morfologie (Slovní druhy, podstatná jména, NP fráze, zájmena, kategorie AP, morfologie sloves, pomocná a modální slovesa)
Znalost obsahu předmětu Morfologie (Slovní druhy, podstatná jména, NP fráze, zájmena, kategorie AP, morfologie sloves, pomocná a modální slovesa)
Výsledky učení
vyjmenovat větné funkce, sémantické role a typy frází
vyjmenovat větné funkce, sémantické role a typy frází
definovat podmět a předmět a jejich morfologické a syntaktické vlastnosti
definovat podmět a předmět a jejich morfologické a syntaktické vlastnosti
popsat morfosyntakticky proces tvorby trpného rodu
popsat morfosyntakticky proces tvorby trpného rodu
vyjmenovat typy negace
vyjmenovat typy negace
definovat vedlejší větu a vyjmenovat její typy
definovat vedlejší větu a vyjmenovat její typy
popsat základní principy aktuálního větného členění (téma - réma)
popsat základní principy aktuálního větného členění (téma - réma)
Odborné dovednosti
rozpoznat větnou funkci, sémantickou roli a typ fráze daného větného členu
rozpoznat větnou funkci, sémantickou roli a typ fráze daného větného členu
vysvětlit rozdíl ve funkci trpného rodu v angličtině a češtině
vysvětlit rozdíl ve funkci trpného rodu v angličtině a češtině
vysvětlit rozdíl negací v angličtině a češtině
vysvětlit rozdíl negací v angličtině a češtině
rozpoznat vedlejší věty a jejich typy
rozpoznat vedlejší věty a jejich typy
analyzovat slovosled v anglické větě
analyzovat slovosled v anglické větě
vysvětlit vliv principů aktuálního větného členění na slovosled
vysvětlit vliv principů aktuálního větného členění na slovosled
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford. 2011, ISSN 978-019953319.
  • Brinton, L., and Brinton, D. The Linguistic Structure of Modern English. Amsterdam, 2010.
  • Dušková, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2012.
  • Fromkin, V et al. An Introduction to Language. Cengage Learning, 2013.
  • HUDDLESTON, R. and P., GEOFFREY K. A Students Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
  • Koeneman, O. and Zeijlstra, H. Introducing Syntax. Cambridge, 2017.
  • QUIRK, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1994.
  • Quirk, R., and Greenbaum, S. A Student´s Grammar of the English language. Longman, 1991.
  • Veselovská, Ludmila. English Syntax (1) Syllabi for the Lectures, Examples and Exercises. Olomouc, 2017. ISBN 978-80-244-5127-5.
  • Veselovská, Ludmila. English Syntax (2) Syllabi for the Lectures, Examples and Exercises. Olomouc, 2017. ISBN 978-80-244-5128-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr