|
Vyučující
|
-
Drábková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Shurma Svitlana, M.A., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní lexikologické termíny - Slovní zásoba jako systém - Vztahy mezi slovy - Změny ve významech slov - Způsoby tvoření slov - Struktura slov z časového hlediska - Víceslovná pojmenování, frazeologie - Diminutiva, eufemismy, dysfemismy, vulgarismy - Teritoriální rozvrstvení slovní zásoby - Sociální rozvrstvení slovní zásoby - Cizí vlivy na angličtinu, proces asimilace - Vývoj anglického jazyka - Jazykové rodiny, indoevropské jazyky, postavení angličtiny v rámci světových jazyků
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Týmová práce, Individuální práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 44 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Úroveň jazykových znalostí studenta je B2. |
| Úroveň jazykových znalostí studenta je B2. |
| Výsledky učení |
|---|
| vývoje slovní zásoby v minulosti a tendencí v současnosti a do budoucnosti |
| vývoje slovní zásoby v minulosti a tendencí v současnosti a do budoucnosti |
| sémantických rysů lexikálních jednotek |
| sémantických rysů lexikálních jednotek |
| rozvrstvení anglické slovní zásoby (regionální, sociální) |
| rozvrstvení anglické slovní zásoby (regionální, sociální) |
| sémantických vztahů mezi lexikálními jednotkami |
| sémantických vztahů mezi lexikálními jednotkami |
| klasifikace jazyků na světa, postavení angličtiny mezi jazyky |
| klasifikace jazyků na světa, postavení angličtiny mezi jazyky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat základní lexikologické termíny |
| charakterizovat základní lexikologické termíny |
| orientovat se ve slovní zásobě angličtiny |
| orientovat se ve slovní zásobě angličtiny |
| rozpoznat sémantické vztahy mezi slovy |
| rozpoznat sémantické vztahy mezi slovy |
| charakterizovat základní slovotvorné procesy |
| charakterizovat základní slovotvorné procesy |
| orientovat se v teritoriálním a sociálním rozvrstvení slovní zásoby |
| orientovat se v teritoriálním a sociálním rozvrstvení slovní zásoby |
| charakterizovat postavení angličtiny v rámci indoevropských jazyků |
| charakterizovat postavení angličtiny v rámci indoevropských jazyků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| E-learning |
| E-learning |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Jackson, H., Zé Amvela, E. Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London: Continuum, 2007.
-
Katamba, F. English Words: Structure, History, Usage. Routledge, 2015.
-
Kvetko. English Lexicology: In Theory and Practice. Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2005.
-
Lipka, L. English Lexicology: Lexical Structure, Word Semantics and Word Formation. Tübingen: Naar, 2002.
-
Mullany, L., Stockwell, P. Introducing English Language: A Resource Book for Students. Routledge, 2015.
|