Vyučující
|
-
Drábková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Základní lexikologické termíny - Slovní zásoba jako systém - Vztahy mezi slovy - Změny ve významech slov - Způsoby tvoření slov - Struktura slov z časového hlediska - Víceslovná pojmenování, frazeologie - Diminutiva, eufemismy, dysfemismy, vulgarismy - Teritoriální rozvrstvení slovní zásoby - Sociální rozvrstvení slovní zásoby - Cizí vlivy na angličtinu, proces asimilace - Vývoj anglického jazyka - Jazykové rodiny, indoevropské jazyky, postavení angličtiny v rámci světových jazyků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Týmová práce, Individuální práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 44 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Úroveň jazykových znalostí studenta je B2. |
Úroveň jazykových znalostí studenta je B2. |
Výsledky učení |
---|
vývoje slovní zásoby v minulosti a tendencí v současnosti a do budoucnosti |
vývoje slovní zásoby v minulosti a tendencí v současnosti a do budoucnosti |
sémantických rysů lexikálních jednotek |
sémantických rysů lexikálních jednotek |
rozvrstvení anglické slovní zásoby (regionální, sociální) |
rozvrstvení anglické slovní zásoby (regionální, sociální) |
sémantických vztahů mezi lexikálními jednotkami |
sémantických vztahů mezi lexikálními jednotkami |
klasifikace jazyků na světa, postavení angličtiny mezi jazyky |
klasifikace jazyků na světa, postavení angličtiny mezi jazyky |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat základní lexikologické termíny |
charakterizovat základní lexikologické termíny |
orientovat se ve slovní zásobě angličtiny |
orientovat se ve slovní zásobě angličtiny |
rozpoznat sémantické vztahy mezi slovy |
rozpoznat sémantické vztahy mezi slovy |
charakterizovat základní slovotvorné procesy |
charakterizovat základní slovotvorné procesy |
orientovat se v teritoriálním a sociálním rozvrstvení slovní zásoby |
orientovat se v teritoriálním a sociálním rozvrstvení slovní zásoby |
charakterizovat postavení angličtiny v rámci indoevropských jazyků |
charakterizovat postavení angličtiny v rámci indoevropských jazyků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
E-learning |
E-learning |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozhovor |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
Jackson, H., Zé Amvela, E. Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London: Continuum, 2007.
-
Katamba, F. English Words: Structure, History, Usage. Routledge, 2015.
-
Kvetko. English Lexicology: In Theory and Practice. Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2005.
-
Lipka, L. English Lexicology: Lexical Structure, Word Semantics and Word Formation. Tübingen: Naar, 2002.
-
Mullany, L., Stockwell, P. Introducing English Language: A Resource Book for Students. Routledge, 2015.
|