|
Vyučující
|
-
Drábková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Masár Machová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Původ jazyka - Vývoj písma - Vlastnosti jazyka - Osvojení jazyka vs. učení jazyku - Jazyk a mozek - Lingvistika, lingvistické disciplíny a jejich charakteristika - Morfologie - Přístupy ke gramatice z historického hlediska, specifikace slovních druhů - Sémantika vs. pragmatika - Synchronní a diachronní přístup k lingvistice - Evropské a americké lingvistické školy 20. století - Pražská lingvistická škola - Ověření získaných znalostí a dovedností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má obecné jazykové znalosti na úrovni min. B2. |
| Student má obecné jazykové znalosti na úrovni min. B2. |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit podstatu jazyka jako komunikačního prostředku a popsat jeho vývoj |
| vymezit podstatu jazyka jako komunikačního prostředku a popsat jeho vývoj |
| vysvětlit vlastnosti jazyka jako komunikačního prostředku |
| vysvětlit vlastnosti jazyka jako komunikačního prostředku |
| vyjmenovat základní lingvistické disciplíny a demonstrovat vztahy mezi nimi |
| vyjmenovat základní lingvistické disciplíny a demonstrovat vztahy mezi nimi |
| popsat a porovnat přístupy ke studiu lingvistiky |
| popsat a porovnat přístupy ke studiu lingvistiky |
| objasnit hlavní rysy evropských a amerických lingvistických škol 20. století |
| objasnit hlavní rysy evropských a amerických lingvistických škol 20. století |
| zhodnotit přínos Pražské lingvistické školy pro lingvistická studia |
| zhodnotit přínos Pražské lingvistické školy pro lingvistická studia |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v základní lingvistické terminologii |
| orientovat se v základní lingvistické terminologii |
| vymezit postavení lingvistiky v rámci filologie |
| vymezit postavení lingvistiky v rámci filologie |
| použít odborné lingvistické postupy k analýze jazykových jevů |
| použít odborné lingvistické postupy k analýze jazykových jevů |
| utřídit relevantní informace související se studiem jazyka |
| utřídit relevantní informace související se studiem jazyka |
| orientovat se v základních přístupech vybraných lingvistických škol 20. století ke studiu jazyka |
| orientovat se v základních přístupech vybraných lingvistických škol 20. století ke studiu jazyka |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Crystal. The Cambridge Encyclopedia of Language. CUP, 2010.
-
Crystal. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. CUP, 2019.
-
Denham Kristin. Linguistics for Everyone, An Introduction. Cengage Learning, 2012.
-
Fromkin, V. An Introduction to Language. Cengage Learning, 2018.
-
Meyer. Introducing English Linguistics. CUP, 2009.
-
Yule, G. The Study of Language. Cengage Learning, 2018.
|