|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Kultura a mytologie germánských kmenů - Literatura a kultura ve Francké říši - Duchovní literatura raného středověku - Dvorská lyrika a epika - Nibelungenlied - Počátky měšťanské literatury - Humanismus a reformace - Baroko - Osvícenství
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 62 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládají se znalosti české, německé a evropské literatury na úrovni učiva střední školy. |
| Předpokládají se znalosti české, německé a evropské literatury na úrovni učiva střední školy. |
| Výsledky učení |
|---|
| znát literární epochy, významné autory a charakteristiku jednotlivých literárních a myšlenkových směrů od Sturm und Drang až po současnost |
| znát literární epochy, významné autory a charakteristiku jednotlivých literárních a myšlenkových směrů od Sturm und Drang až po současnost |
| vysvětlit historický a kulturní kontext vybraných období v dějinách literatury |
| vysvětlit historický a kulturní kontext vybraných období v dějinách literatury |
| znát důležité události, které ovlivnily vývoj německé literatury |
| znát důležité události, které ovlivnily vývoj německé literatury |
| popsat rysy vybraných literárních směrů v dějinách německé literatury |
| popsat rysy vybraných literárních směrů v dějinách německé literatury |
| popsat vybraná díla v německém literárněhistorickém kontextu |
| popsat vybraná díla v německém literárněhistorickém kontextu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat historický a kulturní kontext vybraných literárních epoch |
| analyzovat historický a kulturní kontext vybraných literárních epoch |
| propojit znalosti německé historie a kultury s jejich reprezentací v literatuře |
| propojit znalosti německé historie a kultury s jejich reprezentací v literatuře |
| analyzovat literární dílo - román, povídku, divadelní hru, báseň |
| analyzovat literární dílo - román, povídku, divadelní hru, báseň |
| identify the dominant themes in a literary work |
| identify the dominant themes in a literary work |
| identifikovat styl psaní vybraných autorů |
| identifikovat styl psaní vybraných autorů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
BEUTIN, W. Deutsche Literaturgeschichte: Von den Anfängen zur Gegenwart.. Stuttgart: Metzler, 2013.
-
BURDORF, D. Metzler Lexikon Literatur: Begriffe und Definitionen. Stuttgart: Metzler, 2007.
-
FRENZEL, H. A., FRENZEL, E. Daten deutscher Dichtung: Chronologischer Abriß der deutschen Literaturgeschichte. Band 1.. München: dtv, 2007.
-
HÜBNER, G. Ältere Deutsche Literatur: Eine Einführung. Tübingen: Francke, 2015.
-
MADSEN, R. Geschichte der deutschen Literatur.. Paderborn: Schöningh, 2011.
-
MÜLLER, W. Germanische Mythologie: Geschichte, Religionssystem und Mythen des Altdeutschen Heiden- und Christentums.. Leipzig: Bohmeier, 2008.
-
WUCHERPFENNIG, W. Deutsche Literaturgeschichte: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart: Klett, 2015.
|