|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmů: literatura, fikční text, funkce literárního díla - Funkce literárního díla - Edice - Interpretace literárního díla: epika - Interpretace literárního díla: drama - Interpretace literárního díla: lyrika - Přehled interpretačních škol a směrů - Poetika - Literatura a společnost - Literární dějiny - Gender Studies
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládá se znalost teorie literatury na úrovni střední školy. |
| Předpokládá se znalost teorie literatury na úrovni střední školy. |
| Výsledky učení |
|---|
| základní termíny nezbytné k interpretaci literárního díla |
| základní termíny nezbytné k interpretaci literárního díla |
| základy naratologie a teorie literárních žánrů |
| základy naratologie a teorie literárních žánrů |
| základy terminologie pro analýzu dramatu |
| základy terminologie pro analýzu dramatu |
| základní terminologii pro analýzu poezie |
| základní terminologii pro analýzu poezie |
| uvést příklady interpretačních škol a modelů |
| uvést příklady interpretačních škol a modelů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat literární dílo |
| analyzovat literární dílo |
| identifikovat žánr díla |
| identifikovat žánr díla |
| popsat společenský kontext díla |
| popsat společenský kontext díla |
| interpretovat literární dílo |
| interpretovat literární dílo |
| srovnat různá literární díla |
| srovnat různá literární díla |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Esej |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
ALLKEMPER, A., EKE, N. O. Literaturwissenschaft: Eine Einführung in die Literaturwissenschaft. Stuttgart: UTB, 2010.
-
ASMUTH, B. Einführung in die Dramenanalyse. Stuttgart: Metzler, 2009.
-
FRANK, H. J. Wie interpretiere ich ein Gedicht? Eine methodische Anleitung. Stuttgart: Francke, 2010.
-
JEßING, B., KÖHNEN, R. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Stuttgart: Metzler, 2012.
-
MEYER-KRENTLER, E., MOENNINGHOFF, B. Arbeitstechniken Literaturwissenschaft. Stuttgart: UTB, 2010.
-
PETERSEN, J. H., WAGNER-EGELHAAF, M. Einführung in die neuere deutsche Literatuwissenschaft: Ein Arbeitsbuch.. Berlin, 2009.
-
STANZEL, F. K. Theorie des Erzählens. Stuttgart: UTB, 2008.
|