|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Lexikologie jako jazykovědná disciplína. - Lexikální morfologie a lexikální sémantika - Slovotvorba, způsoby rozšiřování slovní zásoby. - Definice lexému, slova, slovní zásoby, jejího centra a periferie. - Teorie významu jazykového znaku, významové vztahy, pojem a význam - Teorie vývoje jazykového znaku - Původ německé slovní zásoby - Lexikografie. Diferenciace němčiny teritoriální, sociální, stylistická, časová. - Lexikální subsystémy v němčině a v češtině. - Frazeologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládá se znalost lingvistické terminologie, znalosti jednotlivých plánů jazyka a základní znalost lingvistické analýzy. |
| Předpokládá se znalost lingvistické terminologie, znalosti jednotlivých plánů jazyka a základní znalost lingvistické analýzy. |
| Výsledky učení |
|---|
| formulovat vybrané teorie slovního významu a významové změny |
| formulovat vybrané teorie slovního významu a významové změny |
| pojmenovat významové vztahy mezi lexémy |
| pojmenovat významové vztahy mezi lexémy |
| rozlišovat lexikální morfologii a lexikální sémantiku |
| rozlišovat lexikální morfologii a lexikální sémantiku |
| vymezit předmět a účel zkoumání jazyka v lexikologii jako lingvistické disciplíně |
| vymezit předmět a účel zkoumání jazyka v lexikologii jako lingvistické disciplíně |
| uvést příklady asymetrického vývoje mezi aspekty jazykového znaku |
| uvést příklady asymetrického vývoje mezi aspekty jazykového znaku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| odvodit lexikální tvar ze slovotvorných složek |
| odvodit lexikální tvar ze slovotvorných složek |
| sestavit taxonomické a meronomické diagramy významově souvisejících lexémů |
| sestavit taxonomické a meronomické diagramy významově souvisejících lexémů |
| provést analýzu konotací po stanovení denotačního významu koreferenčních výrazů |
| provést analýzu konotací po stanovení denotačního významu koreferenčních výrazů |
| použít vhodnou sémantickou analýzu pro řadu významově souvisejících výrazů |
| použít vhodnou sémantickou analýzu pro řadu významově souvisejících výrazů |
| provést rozbor textu na přítomnost regionalismů a anachronismů |
| provést rozbor textu na přítomnost regionalismů a anachronismů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
DURČO, P. Sprichwörter in der Gegenwartssprache. Trnava: Univerzita Sv. Cyrila a Metoda, 2005.
-
Frank, M. Was ist Neostrukturalismus?. Frankfurt am Main, 1984. ISBN 3-518-11203-1.
-
Keller, R. Sprachwandel. Tübingen, 2014. ISBN 978-3-8252-4253-4.
-
Keller, R. Zeichentheorie. Tübingen: Narr, 2018. ISBN 978-3-8252-4878-9.
-
LOHDE, M. Wortbildung des modernen Deutschen: Ein Lehr- und Übungsbuch. Tübingen: Narr, 2006.
-
MATZKE, B - RÖMER, B. Lexikologie des Deutschen: Eine Einführung. Tübingen: Narr, 2004.
-
MATZKE, B. Lexikologie des Deutschen. Tübingen: Gunter narr Verlag, 2009.
-
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Vyd. 3., upr., V nakl. Academia 2. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
SCHIPPAN, T. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2002.
-
SCHLEAFER, M. Lexikologie und Lexikographie. Eine Einführung am Beispiel deutscher Wörterbücher. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009.
-
Uhrová, E. Grundlagen der deutschen Lexikologie. MU Brno, 2002.
-
WANZECK, Ch. Lexikologie: Beschreibung von Wort und Wortschatz im Deutschen. Stuttgart: UTB, 2010.
|