|
Vyučující
|
-
Bačuvčíková Petra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Lingvistické disciplíny, jejich členění a vzájemné vztahy. - Základní německá jazykovědná terminologie. - Česká germanistika s důrazem na Pražskou lingvistickou školu. - Diachronní a synchronní studium jazyka. - Stručný přehled historického vývoje německého jazyka. - Psychologie jazyka a jeho komunikativní funkce. - Obecná struktura jazyka, analýza jednotlivých plánů jazyka (fonetika, fonologie, syntax). - Obecná struktura jazyka, analýza jednotlivých plánů jazyka (morfologie, lexikologie). - Sémantika, pragmatika, psycholingvistika. - Reforma německého pravopisu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. |
| U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. |
| U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit, co je jazykověda a popsat předmět jejího zkoumání |
| vysvětlit, co je jazykověda a popsat předmět jejího zkoumání |
| charakterizovat jednotlivé jazykové roviny a vysvětlit, čím se zabývají |
| charakterizovat jednotlivé jazykové roviny a vysvětlit, čím se zabývají |
| definovat základní typy znaků, popsat typy jazykových znaků a vysvětlit jejich princip |
| definovat základní typy znaků, popsat typy jazykových znaků a vysvětlit jejich princip |
| vysvětlit princip Jakobsonova komunikačního modelu |
| vysvětlit princip Jakobsonova komunikačního modelu |
| vyjmenovat jazykové funkce a vysvětlit, čím se zabývají |
| vyjmenovat jazykové funkce a vysvětlit, čím se zabývají |
| stručně popsat vývoj jazykovědy, vyjmenovat hlavní lingvistické školy, vyjmenovat 3-5 lingvistů 20. století |
| stručně popsat vývoj jazykovědy, vyjmenovat hlavní lingvistické školy, vyjmenovat 3-5 lingvistů 20. století |
| vysvětlit dělení jazyků světa dle principu jazykových rodin s ohledem na jazyky germánské |
| vysvětlit dělení jazyků světa dle principu jazykových rodin s ohledem na jazyky germánské |
| vysvětlit dělení jazyků světa dle principu morfologického |
| vysvětlit dělení jazyků světa dle principu morfologického |
| vyjmenovat základní etapy vývoje německého jazyka |
| vyjmenovat základní etapy vývoje německého jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést na příkladu základní fonetickou, morfologickou, syntaktickou či lexikální analýzu jednoduchého textu v němčině |
| provést na příkladu základní fonetickou, morfologickou, syntaktickou či lexikální analýzu jednoduchého textu v němčině |
| přiřadit jazyk (především jazyk indoevropský) k jazykové rodině a určit jeho typ z hlediska morfologie |
| přiřadit jazyk (především jazyk indoevropský) k jazykové rodině a určit jeho typ z hlediska morfologie |
| na příkladu určit typ znaku |
| na příkladu určit typ znaku |
| přiřadit jméno lingvisty k oblasti či období lingvistiky |
| přiřadit jméno lingvisty k oblasti či období lingvistiky |
| diskutovat o jazykové funkci daného textu |
| diskutovat o jazykové funkci daného textu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bergmann, R., Paly, P., Stricker, S. Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft. Heidelberg, 2010.
-
BERGMANN, R, PAULY, P., STRICKER, S. Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft. Heidelberg, 2010.
-
BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft /. 4., durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner, 2008.
-
BUßMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Kröner, 2008.
-
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 2011.
-
ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc, 1996.
-
ERNST, P. Germanistische Sprachwissenschaft. Tübingen, 2006.
-
GLÜCK, H. Metzler Lexikon Sprache. 4., aktualisierte und überarb. Aufl. Stuttgart: Metzler, 2010.
-
LEWANDOWSKI, T. Linguistisches Wörterbuch. Stuttgart: UTB, 2002.
-
Linke, Angelika. Studienbuch Linguistik. 5. erweiterte Aufl. Tübingen : Max Niemeyer, 2004. ISBN 3-484-31121-5.
-
MEIBAUER, J. u.a. Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart, 2007.
-
SCHADE, G. Einführung in die detusche Sprache der Wissenschaften. Ein Lehrbuch für Ausländer. Berlin, 2009.
-
STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute: Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde. Stuttgart: UTB, 2007.
-
ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do studia jazykovědné germanistiky. Praha: Karolinum, 2004.
|