|
Vyučující
|
-
Bačuvčíková Petra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Fonetika a fonologie - úvod do studia fonetických disciplín. - Mezinárodní fonetická abeceda, způsoby transkripce - Hlásky (vokály, diftongy, konsonanty). - Hlásky r, l, e, o, ch a jejich zvláštnosti. - Prosodie (slovní a větný přízvuk, řečové tempo, vázání, intonace). - Výslovnostní varianty. - Výslovnostní chyby v němčině. - Metodika výuky výslovnosti (metody, prostředky, pomůcky). - Nářečí v německy mluvících zemích. - Výslovnost cizích slov. - Závěrečný test, Ověření získaných znalostí a dovedností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Praktické procvičování, E-learning
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má všeobecné povědomí o výslovnosti standardní němčiny na úrovni B1. |
| Student má všeobecné povědomí o výslovnosti standardní němčiny na úrovni B1. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student*ka přednese či přečte text ve standardní němčině na úrovni B1. |
| Student*ka přednese či přečte text ve standardní němčině na úrovni B1. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit, co je fonetika a fonologie a vysvětlit čím se zabývají |
| vysvětlit, co je fonetika a fonologie a vysvětlit čím se zabývají |
| charakterizovat fon, foném |
| charakterizovat fon, foném |
| vyjmenovat typy fonetiky a vysvětlit, čím se zabývají |
| vyjmenovat typy fonetiky a vysvětlit, čím se zabývají |
| popsat foneticko-fonologický systém němčiny |
| popsat foneticko-fonologický systém němčiny |
| vyjmenovat německé fonémy: vokály a konsonanty |
| vyjmenovat německé fonémy: vokály a konsonanty |
| stručně popsat vývoj fonetiky |
| stručně popsat vývoj fonetiky |
| popsat jednotlivé německé hlásky s ohledem na místo, způsob artikulace a znělost |
| popsat jednotlivé německé hlásky s ohledem na místo, způsob artikulace a znělost |
| vysvětlit, co je to systém IPA a uvést příklady |
| vysvětlit, co je to systém IPA a uvést příklady |
| vysvětlit princip minimálních párů a jejich funkci |
| vysvětlit princip minimálních párů a jejich funkci |
| charakterizovat interference a problémy ve výslovnosti jednotlivých hlásek, slov a prosodie |
| charakterizovat interference a problémy ve výslovnosti jednotlivých hlásek, slov a prosodie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| přečíst německé texty v přepisu IPA |
| přečíst německé texty v přepisu IPA |
| přečíst správně text v němčině s ohledem na výslovnost a prozodii |
| přečíst správně text v němčině s ohledem na výslovnost a prozodii |
| identifikovat hlásku dle popisu místa artikulace, způsobu artikulace a znělosti |
| identifikovat hlásku dle popisu místa artikulace, způsobu artikulace a znělosti |
| analyzovat zásadní výslovnostní chyby českých mluvčích v němčině a navrhnout, jak se jim vyhýbat |
| analyzovat zásadní výslovnostní chyby českých mluvčích v němčině a navrhnout, jak se jim vyhýbat |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pozorování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Pozorování |
| E-learning |
| E-learning |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Rozbor jazykového projevu studenta |
| Rozbor jazykového projevu studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Becker, Th. Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2012. ISBN 103-534-24949-6.
-
Breitung, H. Phonetik-Intonation-Kommunikation. München: Langenscheidt, 2001.
-
DIELING, H., HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und lernen. Goethe-Institut München, 2000.
-
MANGOLD, M. Duden 06. Das Aussprachewörterbuch. Mannheim: Bibliographisches Institut, 2005. ISBN 3-411-04066-1.
-
RUES, B. Phonetische Transkription des Deutschen. Narr Studienbücher. Tübingen, 2009.
-
Willi, U. Phonetik/Phonologie In LINKE, A. Studienbuch Linguistik, 5., erweiterte Auflage.. Tübingen, 2004. ISBN 978-3-484-31121-3.
|