|
Vyučující
|
-
Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Systémové pojetí pedagogiky - vztahy vnitřní a vnější. - Normativní, explikační a explanativní charakter pedagogiky. - Vzdělávání založeno na důkazech (evidence-based education) a/nebo na primární zkušenosti jeho aktérů. - Realita, prostředí, situace - typologie. - Edukační procesy - zákonitosti a variabilita. - Aktéři výchovy a vzdělávání - interakce, komunikace, kooperace. - Cíle edukace, funkce cílů, proměny v cílech edukace, rozpory a legitimita edukačních cílů. - Cíle a vzdělávací obsahy - vztahy. - Výzkumně-metodologické základy pedagogiky. - Informační a institucionální báze pedagogiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| - podstatných teorií pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; |
| - podstatných teorií pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; |
| - důležitých teorií příbuzných oborů (sociální výchova, andragogika, sociologie, psychologie); |
| - důležitých teorií příbuzných oborů (sociální výchova, andragogika, sociologie, psychologie); |
| - zásady analýzy edukační situace a její členění do rozhodujících tematických okruhů |
| - zásady analýzy edukační situace a její členění do rozhodujících tematických okruhů |
| - zásady transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace |
| - zásady transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - analýzy problémovou situaci a stanovit tematické okruhy pro její následné teoretické rozčlenění; |
| - analýzy problémovou situaci a stanovit tematické okruhy pro její následné teoretické rozčlenění; |
| - zdůvodnění výběru teoretických konceptů a teorií relevantních pro identifikované tematické oblasti; |
| - zdůvodnění výběru teoretických konceptů a teorií relevantních pro identifikované tematické oblasti; |
| - aplikace těchto teorií způsobem, který umožňuje: o vytvořit teoretický a výzkumný návrh řešení problematické situace; o na základě toho samostatně rozvíjet identifikovaná témata; o a vybudovat tak konzistentní základ pro řešení problému. |
| - aplikace těchto teorií způsobem, který umožňuje: o vytvořit teoretický a výzkumný návrh řešení problematické situace; o na základě toho samostatně rozvíjet identifikovaná témata; o a vybudovat tak konzistentní základ pro řešení problému. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Aubrey, K. Understanding and using educational theories. London: Sage, 2015.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
-
HALÍK, T., RANDÁK, J., NOVÁK, A. K čemu dnes humanitní vědy?.
-
KAŠČÁK, O. Moc školy (o formatívnej sile organizácie). Trnava: TU, 2006.
-
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Praha: Slon, 2012.
-
KAŠČÁK, O. Škola jako rituálny priestor. Trnava: TU, 2010.
-
LASSAHN, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
-
Lawton, D. Theory and practice in curriculum studies. London: Routledge, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
-
ORNSTEIN, A. C. et al. Foundations of education. Belmont, CA, USA, 2010. ISBN 978-0495808954.
-
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
-
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: IRIS, 1995. ISBN 80-901294-0-4.
-
ZELINA, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, 2011.
|