Předmět: Pedagogika jako věda o edukační realitě

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Pedagogika jako věda o edukační realitě
Kód předmětu CV/DVR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Systémové pojetí pedagogiky - vztahy vnitřní a vnější. - Normativní, explikační a explanativní charakter pedagogiky. - Vzdělávání založeno na důkazech (evidence-based education) a/nebo na primární zkušenosti jeho aktérů. - Realita, prostředí, situace - typologie. - Edukační procesy - zákonitosti a variabilita. - Aktéři výchovy a vzdělávání - interakce, komunikace, kooperace. - Cíle edukace, funkce cílů, proměny v cílech edukace, rozpory a legitimita edukačních cílů. - Cíle a vzdělávací obsahy - vztahy. - Výzkumně-metodologické základy pedagogiky. - Informační a institucionální báze pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
- podstatných teorií pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost;
- podstatných teorií pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost;
- důležitých teorií příbuzných oborů (sociální výchova, andragogika, sociologie, psychologie);
- důležitých teorií příbuzných oborů (sociální výchova, andragogika, sociologie, psychologie);
- zásady analýzy edukační situace a její členění do rozhodujících tematických okruhů
- zásady analýzy edukační situace a její členění do rozhodujících tematických okruhů
- zásady transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace
- zásady transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace
Odborné dovednosti
- analýzy problémovou situaci a stanovit tematické okruhy pro její následné teoretické rozčlenění;
- analýzy problémovou situaci a stanovit tematické okruhy pro její následné teoretické rozčlenění;
- zdůvodnění výběru teoretických konceptů a teorií relevantních pro identifikované tematické oblasti;
- zdůvodnění výběru teoretických konceptů a teorií relevantních pro identifikované tematické oblasti;
- aplikace těchto teorií způsobem, který umožňuje: o vytvořit teoretický a výzkumný návrh řešení problematické situace; o na základě toho samostatně rozvíjet identifikovaná témata; o a vybudovat tak konzistentní základ pro řešení problému.
- aplikace těchto teorií způsobem, který umožňuje: o vytvořit teoretický a výzkumný návrh řešení problematické situace; o na základě toho samostatně rozvíjet identifikovaná témata; o a vybudovat tak konzistentní základ pro řešení problému.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Aubrey, K. Understanding and using educational theories. London: Sage, 2015.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
  • HALÍK, T., RANDÁK, J., NOVÁK, A. K čemu dnes humanitní vědy?.
  • KAŠČÁK, O. Moc školy (o formatívnej sile organizácie). Trnava: TU, 2006.
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Praha: Slon, 2012.
  • KAŠČÁK, O. Škola jako rituálny priestor. Trnava: TU, 2010.
  • LASSAHN, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
  • Lawton, D. Theory and practice in curriculum studies. London: Routledge, 2014.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
  • ORNSTEIN, A. C. et al. Foundations of education. Belmont, CA, USA, 2010. ISBN 978-0495808954.
  • PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: IRIS, 1995. ISBN 80-901294-0-4.
  • ZELINA, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr