Vyučující
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Věda a kriteriální význam moderního pojmu vědy. - Základní otázky teorie vědy. Kvalita (věrohodnost, platnost) vědeckého poznávání. - Metody vědy. Jazyk vědy. Charakter vědeckého poznávání. - Pojem metateorie. - Vybrané teoretické problémy pedagogiky jako vědy. - Vybrané metodologické problémy pedagogiky jako vědy. - Komplementarita deduktivně-nomologických přístupů ve vědě. - Chápání jako nazírání, porozumění a přicházení na smysl něčeho. - Význam chápání v pedagogice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií |
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií |
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies. |
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu |
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu |
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area. |
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
-
CRESWELL, J. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall, 2001.
-
FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
-
FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: Slon, 2002.
-
FEYERABEND, P. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
-
Filkon, V. Obrazy vedy. Bratislava: Iris, 2009.
-
Krč, M. Metodologie vědy a vědeckého poznání. Brno: Univerzita obrany, 2005.
-
Ochrana, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
OPP, K. D. Methodologie der Sozialwissenschaften. Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
-
POPPER, K. The Logic of Scientific Discovery. Basic Books, New York, NY, 1959.
-
Skalková, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
-
WINCH, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.
|