Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu CV/DVOLN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Čas, časovost lidské existence, volný/disponibilní čas (leisure) a jeho pedagogické uchopení (Jirásek) - Klíčové přístupy, myslitelé a projevy porozumění leisure (Blackshaw) - Filosofie, modus prožitku a přírodní prostředí v PVČ (Parry & Allison) - Dobrovolnictví jako pedagogický přístup v PVČ (Stebbins) - Výchova v přírodě (outdoor education), zážitková pedagogika (experiential education) (Gilbertson) - Výzkumné uchopení volného času dětí a mládeže v ČR (Hamřík, Kaplánek)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 142 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 158 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
možností pedagogického vytěžení volného/disponibilního času (leisure)
možností pedagogického vytěžení volného/disponibilního času (leisure)
současných trendů při výzkumu volného času dětí a mládeže
současných trendů při výzkumu volného času dětí a mládeže
soudobých diskusí o vazbě formálního a neformálního vzdělávání
soudobých diskusí o vazbě formálního a neformálního vzdělávání
klíčových pedagogických konceptů a teorií (outdoor, adventure, experiential education)
klíčových pedagogických konceptů a teorií (outdoor, adventure, experiential education)
filosofických analýz modů prožitku v přírodním prostředí a volném čase
filosofických analýz modů prožitku v přírodním prostředí a volném čase
Odborné dovednosti
výzkumně uchopit pedagogické souvislosti volného času
výzkumně uchopit pedagogické souvislosti volného času
aplikovat tematiku volného času na téma své disertační práce
aplikovat tematiku volného času na téma své disertační práce
reflektovat přístupy výchovy v přírodě v rámci pedagogiky volného času
reflektovat přístupy výchovy v přírodě v rámci pedagogiky volného času
vztahovat téma dobrovolnictví k pedagogickému diskursu
vztahovat téma dobrovolnictví k pedagogickému diskursu
odlišovat jednotlivé rozměry teorie leisure
odlišovat jednotlivé rozměry teorie leisure
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Blackshaw, T. Routledge handbook of leisure studies. London, 2013.
  • Gilbertson, K. Outdoor education: Methods and strategies. Champaign, 2006.
  • Hájek, B. & Hofbauer, B. & Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času.. Praha: Portál, 2008.
  • Hamřík, Z. Volný čas dětí a mládeže: Zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj. Olomouc, 2022.
  • Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas.. Praha: Portál, 2004.
  • Hofbauer, B. Kapitoly z pedagogiky volného času.. České Budějovice: TF JU, 2010.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
  • Kaplánek, M. Volný čas dětí staršího školního věku: Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. České Budějovice, 2022.
  • Parry, J., & Allison, P. Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective. Abingdon, 2020.
  • Stebbins, R. A., & Graham, M. Volunteering as leisure/leisure as volunteering: An international assessment. Oxon, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr