Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Čas, časovost lidské existence, volný/disponibilní čas (leisure) a jeho pedagogické uchopení (Jirásek) - Klíčové přístupy, myslitelé a projevy porozumění leisure (Blackshaw) - Filosofie, modus prožitku a přírodní prostředí v PVČ (Parry & Allison) - Dobrovolnictví jako pedagogický přístup v PVČ (Stebbins) - Výchova v přírodě (outdoor education), zážitková pedagogika (experiential education) (Gilbertson) - Výzkumné uchopení volného času dětí a mládeže v ČR (Hamřík, Kaplánek)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 142 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 158 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
možností pedagogického vytěžení volného/disponibilního času (leisure) |
možností pedagogického vytěžení volného/disponibilního času (leisure) |
současných trendů při výzkumu volného času dětí a mládeže |
současných trendů při výzkumu volného času dětí a mládeže |
soudobých diskusí o vazbě formálního a neformálního vzdělávání |
soudobých diskusí o vazbě formálního a neformálního vzdělávání |
klíčových pedagogických konceptů a teorií (outdoor, adventure, experiential education) |
klíčových pedagogických konceptů a teorií (outdoor, adventure, experiential education) |
filosofických analýz modů prožitku v přírodním prostředí a volném čase |
filosofických analýz modů prožitku v přírodním prostředí a volném čase |
Odborné dovednosti |
---|
výzkumně uchopit pedagogické souvislosti volného času |
výzkumně uchopit pedagogické souvislosti volného času |
aplikovat tematiku volného času na téma své disertační práce |
aplikovat tematiku volného času na téma své disertační práce |
reflektovat přístupy výchovy v přírodě v rámci pedagogiky volného času |
reflektovat přístupy výchovy v přírodě v rámci pedagogiky volného času |
vztahovat téma dobrovolnictví k pedagogickému diskursu |
vztahovat téma dobrovolnictví k pedagogickému diskursu |
odlišovat jednotlivé rozměry teorie leisure |
odlišovat jednotlivé rozměry teorie leisure |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Blackshaw, T. Routledge handbook of leisure studies. London, 2013.
-
Gilbertson, K. Outdoor education: Methods and strategies. Champaign, 2006.
-
Hájek, B. & Hofbauer, B. & Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času.. Praha: Portál, 2008.
-
Hamřík, Z. Volný čas dětí a mládeže: Zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj. Olomouc, 2022.
-
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas.. Praha: Portál, 2004.
-
Hofbauer, B. Kapitoly z pedagogiky volného času.. České Budějovice: TF JU, 2010.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
-
Kaplánek, M. Volný čas dětí staršího školního věku: Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. České Budějovice, 2022.
-
Parry, J., & Allison, P. Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective. Abingdon, 2020.
-
Stebbins, R. A., & Graham, M. Volunteering as leisure/leisure as volunteering: An international assessment. Oxon, 2004.
|