Vyučující
|
-
Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Soudobé teorie učení (teorie autoregulace učení). Interakce mezi sociální regulací a autoregulací (soulad rolí učitele a žáka). Výchova a sebevýchova. Kognitivní procesy učení (kognitivní neurověda). Motivace a metakognice v procesu autoregulace učení. Výzkumy procesů učení a autoregulace učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
teorií autoregulace učení |
teorií autoregulace učení |
současných teorií učení |
současných teorií učení |
vztahu sociální regualce a autoregulace |
vztahu sociální regualce a autoregulace |
procesu sebevýchovy |
procesu sebevýchovy |
kongnitivních procesů učení |
kongnitivních procesů učení |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišuje mezi teoriemi autoregulace učení |
rozlišuje mezi teoriemi autoregulace učení |
interpretuje současné teorie učení |
interpretuje současné teorie učení |
analyzuje roli motivace a metakokgnice v procesu autoregulace |
analyzuje roli motivace a metakokgnice v procesu autoregulace |
analyzuje výzkumy procesu učení a autoregulace učení |
analyzuje výzkumy procesu učení a autoregulace učení |
analyzuje vztah sebevýchovy a autoregulace |
analyzuje vztah sebevýchovy a autoregulace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
BOEKAERTS, M. Motivace k učení. In WALBERG, H. J. (ed). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, s. 55-76, 2005.
-
BOEKAERTS, M., PINTRICH, P. R., ZEIDNER, M. (eds.). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2005.
-
DUCKWORTH, K., AKERMAN, R., MACGREGOR, A., SALTER, E., VORHAUS, J. Self-regulated learning: a literature review. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, Research Report 33. London: University of London, 2009.
-
HRBÁČKOVÁ, K. a kol. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido, 2010.
-
LARKIN, S. Metacognition in Young Children. New York: Routledge, 2010.
-
MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení: Jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
-
SCHUNK, D. H., PINTRICH, P. R., MEECE, J. L. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. New Jersey: Pearson Education, 2008.
-
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
-
ZIMMERMAN, B. J., BONNER, S., KOVACH, R. Developing Self-Regulated Learners: Beyond Achievement to Self-Efficacy. Washington: American Psychological Association, 2002.
-
ZIMMERMAN, B. J., SCHUNK, D. S. (eds.). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. New York, London: Routledge, 2011.
|