Předmět: Učení

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Učení
Kód předmětu CV/DUA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Soudobé teorie učení (teorie autoregulace učení). Interakce mezi sociální regulací a autoregulací (soulad rolí učitele a žáka). Výchova a sebevýchova. Kognitivní procesy učení (kognitivní neurověda). Motivace a metakognice v procesu autoregulace učení. Výzkumy procesů učení a autoregulace učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
teorií autoregulace učení
teorií autoregulace učení
současných teorií učení
současných teorií učení
vztahu sociální regualce a autoregulace
vztahu sociální regualce a autoregulace
procesu sebevýchovy
procesu sebevýchovy
kongnitivních procesů učení
kongnitivních procesů učení
Odborné dovednosti
rozlišuje mezi teoriemi autoregulace učení
rozlišuje mezi teoriemi autoregulace učení
interpretuje současné teorie učení
interpretuje současné teorie učení
analyzuje roli motivace a metakokgnice v procesu autoregulace
analyzuje roli motivace a metakokgnice v procesu autoregulace
analyzuje výzkumy procesu učení a autoregulace učení
analyzuje výzkumy procesu učení a autoregulace učení
analyzuje vztah sebevýchovy a autoregulace
analyzuje vztah sebevýchovy a autoregulace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • BOEKAERTS, M. Motivace k učení. In WALBERG, H. J. (ed). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, s. 55-76, 2005.
  • BOEKAERTS, M., PINTRICH, P. R., ZEIDNER, M. (eds.). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2005.
  • DUCKWORTH, K., AKERMAN, R., MACGREGOR, A., SALTER, E., VORHAUS, J. Self-regulated learning: a literature review. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, Research Report 33. London: University of London, 2009.
  • HRBÁČKOVÁ, K. a kol. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido, 2010.
  • LARKIN, S. Metacognition in Young Children. New York: Routledge, 2010.
  • MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení: Jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
  • SCHUNK, D. H., PINTRICH, P. R., MEECE, J. L. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. New Jersey: Pearson Education, 2008.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
  • ZIMMERMAN, B. J., BONNER, S., KOVACH, R. Developing Self-Regulated Learners: Beyond Achievement to Self-Efficacy. Washington: American Psychological Association, 2002.
  • ZIMMERMAN, B. J., SCHUNK, D. S. (eds.). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. New York, London: Routledge, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr