Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Janík Tomáš, prof. PhDr. Mgr. Ph.D., M.Ed.
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí disciplinarity/multidisciplinarity/transdisciplinarity/interdisciplinarity v pedagogických vědách. - Transdisciplinární povaha metateoretických otázek pedagogiky. - Filosofická a/nebo sociálněvědní orientace pedagogiky. - Transdisciplinární charakter pedagogického vědění. - Pedagogický výzkum a/nebo (transdisciplinární) výzkum vzdělávání. - Kognitivní věda, kognitivní lingvistika, psychodidaktika jako příklady transdisciplinárních témat a přístupů. - Transdisciplinární didaktika jako cesta napříč obory v učitelství. - Společenství myslí: teoretici a praktici ve společném kulturním poli. - Transdisciplinarita ve vědě a mezipředmětové vztahy ve výuce jako organizační princip kurikula.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
objasnit problematiku transdisciplinárního přístupu ve společenských vědách a pedagogice |
objasnit problematiku transdisciplinárního přístupu ve společenských vědách a pedagogice |
rozlišit mezi interdisciplinárním a transdisciplinárním přístupem ve společenských vědách |
rozlišit mezi interdisciplinárním a transdisciplinárním přístupem ve společenských vědách |
vysvětlit hlavní heuristická úskalí transdisciplinárního výzkumu |
vysvětlit hlavní heuristická úskalí transdisciplinárního výzkumu |
popsat, v čem spočívají hlavní silné a slabé stránky transdisciplinárního přístupu |
popsat, v čem spočívají hlavní silné a slabé stránky transdisciplinárního přístupu |
zhodnotit míru transdisciplinarních přesahů vlastní dizertační práce |
zhodnotit míru transdisciplinarních přesahů vlastní dizertační práce |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat vhodné studie, které popisují transdisciplinární přístup ve vztahu k disertační práci |
vyhledat vhodné studie, které popisují transdisciplinární přístup ve vztahu k disertační práci |
užívat pojmosloví z dané oblasti |
užívat pojmosloví z dané oblasti |
provést analýzu svého výzkumu z hlediska transdisciplinárního přístupu |
provést analýzu svého výzkumu z hlediska transdisciplinárního přístupu |
navrhnout úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu |
navrhnout úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu |
zdůvodnit úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu |
zdůvodnit úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Bernstein, J. H. Transdisciplinarity: A review of its origins, development, and current issues. Journal of Research Practice, 11(1), 2015.
-
Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, T. Cíle a obsahy školního vyučování a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
-
Janíková, M., & Vlčková, K. et al. Výzkum výuky: tématické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Stuchlíková, I., & Janík, T. et al. Oborové didaktiky - vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
|