Předmět: Transdisciplinarita v pedagogických vědách

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Transdisciplinarita v pedagogických vědách
Kód předmětu CV/DTRAN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Janík Tomáš, prof. PhDr. Mgr. Ph.D., M.Ed.
Obsah předmětu
- Pojetí disciplinarity/multidisciplinarity/transdisciplinarity/interdisciplinarity v pedagogických vědách. - Transdisciplinární povaha metateoretických otázek pedagogiky. - Filosofická a/nebo sociálněvědní orientace pedagogiky. - Transdisciplinární charakter pedagogického vědění. - Pedagogický výzkum a/nebo (transdisciplinární) výzkum vzdělávání. - Kognitivní věda, kognitivní lingvistika, psychodidaktika jako příklady transdisciplinárních témat a přístupů. - Transdisciplinární didaktika jako cesta napříč obory v učitelství. - Společenství myslí: teoretici a praktici ve společném kulturním poli. - Transdisciplinarita ve vědě a mezipředmětové vztahy ve výuce jako organizační princip kurikula.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
objasnit problematiku transdisciplinárního přístupu ve společenských vědách a pedagogice
objasnit problematiku transdisciplinárního přístupu ve společenských vědách a pedagogice
rozlišit mezi interdisciplinárním a transdisciplinárním přístupem ve společenských vědách
rozlišit mezi interdisciplinárním a transdisciplinárním přístupem ve společenských vědách
vysvětlit hlavní heuristická úskalí transdisciplinárního výzkumu
vysvětlit hlavní heuristická úskalí transdisciplinárního výzkumu
popsat, v čem spočívají hlavní silné a slabé stránky transdisciplinárního přístupu
popsat, v čem spočívají hlavní silné a slabé stránky transdisciplinárního přístupu
zhodnotit míru transdisciplinarních přesahů vlastní dizertační práce
zhodnotit míru transdisciplinarních přesahů vlastní dizertační práce
Odborné dovednosti
vyhledat vhodné studie, které popisují transdisciplinární přístup ve vztahu k disertační práci
vyhledat vhodné studie, které popisují transdisciplinární přístup ve vztahu k disertační práci
užívat pojmosloví z dané oblasti
užívat pojmosloví z dané oblasti
provést analýzu svého výzkumu z hlediska transdisciplinárního přístupu
provést analýzu svého výzkumu z hlediska transdisciplinárního přístupu
navrhnout úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu
navrhnout úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu
zdůvodnit úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu
zdůvodnit úpravy svého výzkumu na základě transdisciplinárního přístupu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Bernstein, J. H. Transdisciplinarity: A review of its origins, development, and current issues. Journal of Research Practice, 11(1), 2015.
  • Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, T. Cíle a obsahy školního vyučování a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Janíková, M., & Vlčková, K. et al. Výzkum výuky: tématické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Stuchlíková, I., & Janík, T. et al. Oborové didaktiky - vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr