Předmět: Nové trendy ve školní pedagogice

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Nové trendy ve školní pedagogice
Kód předmětu CV/DTP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktický model školy (komponenty, které ho tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). Jeho podobnost a odlišnosti od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. Jednotlivé didaktické kategorie. - Proces výuky ve škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura, pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku. - Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve škole. - Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. - Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce. - Problematika edukačního cíle ve výuce a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. Kategorizace cílových požadavků. - Didaktická analýza učiva. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. Školské reformy z pohledu teorií výchov a vzdělávání. - Problematika výzkumu kurikula.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
analyzuje socioekonomický statut žáků a jejich well-being
analyzuje socioekonomický statut žáků a jejich well-being
definuje klíčové kompetence 21. století
definuje klíčové kompetence 21. století
transformuje současné a aktuální trendy řešené ve školní pedagogice
transformuje současné a aktuální trendy řešené ve školní pedagogice
akceptuje aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů
akceptuje aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů
hodnotí principy ukotvení gramotností v kurikulárních dokumentech
hodnotí principy ukotvení gramotností v kurikulárních dokumentech
Odborné dovednosti
analyzuje současné aktuální trendy ve školní pedagogice
analyzuje současné aktuální trendy ve školní pedagogice
analyzuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech
analyzuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech
definuje principy a postavení gramotností v kurikulárních dokumentech
definuje principy a postavení gramotností v kurikulárních dokumentech
posoudí výsledky současných výzkumů realizovaných v oblasti gramotností
posoudí výsledky současných výzkumů realizovaných v oblasti gramotností
analyzuje současnou aktuální legislativu v návaznosti na aktuální trendy ve vzdělávání
analyzuje současnou aktuální legislativu v návaznosti na aktuální trendy ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BLACK, A., DAVERN, L. When a Preservice Teacher Meets the Classroom Team. In Educational Leadership, p. 52-55. Canada: ASCD, 1998.
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Brno, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
  • JANÍK, T., ŠVEC, V. K perspektivám školního vzdělávání. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-193-5.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha, 2002.
  • Kaščák, O., Pupala, B. Škola zlatých goliérov. Praha: Slon, 2012.
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Praha: Slon, 2012.
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009.
  • KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava, 2011.
  • POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodickopedagogické centrum, 2005.
  • VIŠŇOVSKÝ, Ľ., KAČÁNI, V. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: Iris, 2005.
  • WIEGEROVÁ, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.
  • Wiegerová, A. The careers of young Czech University teachers in the fiels of Pedagogy. Zlín: UTB, 2016.
  • WIEGEROVÁ, A. Transformation of Eduction Programmes in Slovakia - Its Impact on Preparation of Future Teachers at Primary School. In Fredrikke 4. p. 7-12. Nesna: Nesna College, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr