Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktický model školy (komponenty, které ho tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). Jeho podobnost a odlišnosti od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. Jednotlivé didaktické kategorie. - Proces výuky ve škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura, pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku. - Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve škole. - Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. - Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce. - Problematika edukačního cíle ve výuce a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. Kategorizace cílových požadavků. - Didaktická analýza učiva. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. Školské reformy z pohledu teorií výchov a vzdělávání. - Problematika výzkumu kurikula.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
analyzuje socioekonomický statut žáků a jejich well-being |
analyzuje socioekonomický statut žáků a jejich well-being |
definuje klíčové kompetence 21. století |
definuje klíčové kompetence 21. století |
transformuje současné a aktuální trendy řešené ve školní pedagogice |
transformuje současné a aktuální trendy řešené ve školní pedagogice |
akceptuje aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů |
akceptuje aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů |
hodnotí principy ukotvení gramotností v kurikulárních dokumentech |
hodnotí principy ukotvení gramotností v kurikulárních dokumentech |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje současné aktuální trendy ve školní pedagogice |
analyzuje současné aktuální trendy ve školní pedagogice |
analyzuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech |
analyzuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech |
definuje principy a postavení gramotností v kurikulárních dokumentech |
definuje principy a postavení gramotností v kurikulárních dokumentech |
posoudí výsledky současných výzkumů realizovaných v oblasti gramotností |
posoudí výsledky současných výzkumů realizovaných v oblasti gramotností |
analyzuje současnou aktuální legislativu v návaznosti na aktuální trendy ve vzdělávání |
analyzuje současnou aktuální legislativu v návaznosti na aktuální trendy ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BLACK, A., DAVERN, L. When a Preservice Teacher Meets the Classroom Team. In Educational Leadership, p. 52-55. Canada: ASCD, 1998.
-
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Brno, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
-
JANÍK, T., ŠVEC, V. K perspektivám školního vzdělávání. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-193-5.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha, 2002.
-
Kaščák, O., Pupala, B. Škola zlatých goliérov. Praha: Slon, 2012.
-
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Praha: Slon, 2012.
-
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009.
-
KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava, 2011.
-
POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodickopedagogické centrum, 2005.
-
VIŠŇOVSKÝ, Ľ., KAČÁNI, V. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: Iris, 2005.
-
WIEGEROVÁ, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.
-
Wiegerová, A. The careers of young Czech University teachers in the fiels of Pedagogy. Zlín: UTB, 2016.
-
WIEGEROVÁ, A. Transformation of Eduction Programmes in Slovakia - Its Impact on Preparation of Future Teachers at Primary School. In Fredrikke 4. p. 7-12. Nesna: Nesna College, 2009.
|