Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Otázky rozvoje pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání jako vědních disciplín etablovaných ve struktuře pedagogických věd. - Komparace trendů rozvoje pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání v České republice a v zahraničí. - Identifikace problémových okruhů v rozvoji pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání jako opory pro implementaci v základní a střední škole. - Formulace a komparace řešení alternativních postupů v řešení otázek pedagogiky základní a střední školy. - Komparace v oblasti cílů, obsahu a strategií postupů ve výuce v primárním a sekundárním vzdělávání. - Problémové okruhy primárního a sekundárního vzdělávání, řešení otázek zjišťování výsledků výuky na základní a střední škole v Česku a v mezinárodním kontextu (PISA, TIMS apod.). - Otázky specifických požadavků přípravy učitelů pro primární a sekundární vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat aktuální trendy v rozvoji pedagogiky na základní a střední škole |
popsat aktuální trendy v rozvoji pedagogiky na základní a střední škole |
komparovat cíle, obsah a strategie v primárním a sekundárním vzdělávání |
komparovat cíle, obsah a strategie v primárním a sekundárním vzdělávání |
analyzovat problémové okruhy primárního vzdělávání v kontextu s mezinárodními výzkumy |
analyzovat problémové okruhy primárního vzdělávání v kontextu s mezinárodními výzkumy |
vyjmenovat specifické požadavky na přípravu učitelů pro primární vzdělávání |
vyjmenovat specifické požadavky na přípravu učitelů pro primární vzdělávání |
specifikovat možné alternativní postupy při řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání |
specifikovat možné alternativní postupy při řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání |
navrhnout řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání |
diskutovat výhody a nevýhody alternativních postupů v primárním vzdělávání |
diskutovat výhody a nevýhody alternativních postupů v primárním vzdělávání |
zdůvodnit možné důsledky degradace profese učitele |
zdůvodnit možné důsledky degradace profese učitele |
navrhnout možnosti zjišťování výsledků učení v primárním vzdělávání |
navrhnout možnosti zjišťování výsledků učení v primárním vzdělávání |
diskutovat možné cesty rozvoje primárního vzdělávání |
diskutovat možné cesty rozvoje primárního vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
CLOUDER, CH., BELINDA, H., MATTHES, CH., SULLIVAN, P. Improving the Quality of Chidhood in Europe 2011. Brussels: ECSWE, 2011.
-
CLOUDER, CH. (ed.). Social and Emotional Education. An International Analysis. Santander (Spain): Fundación Marcelino Botín, 2008.
-
LUKÁŠOVÁ, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
-
LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
-
LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
-
Mareš, J. Kvalita života u dětí a dospívajících I., II., III.. Brno: MSD, 2006.
-
Spilková, V., Hejlová, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010.
-
ŠTECH, S. PISA - nástroj vzdělávací politiky nebo výzkumná metoda? Orbis schole, 2011, roč. 5, č. 1. Pedagogická fakulta, UK, s. 123-134, 2011.
|