Předmět: Pedagogika primárního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Pedagogika primárního vzdělávání
Kód předmětu CV/DPRIM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Otázky rozvoje pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání jako vědních disciplín etablovaných ve struktuře pedagogických věd. - Komparace trendů rozvoje pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání v České republice a v zahraničí. - Identifikace problémových okruhů v rozvoji pedagogiky primárního a sekundárního vzdělávání jako opory pro implementaci v základní a střední škole. - Formulace a komparace řešení alternativních postupů v řešení otázek pedagogiky základní a střední školy. - Komparace v oblasti cílů, obsahu a strategií postupů ve výuce v primárním a sekundárním vzdělávání. - Problémové okruhy primárního a sekundárního vzdělávání, řešení otázek zjišťování výsledků výuky na základní a střední škole v Česku a v mezinárodním kontextu (PISA, TIMS apod.). - Otázky specifických požadavků přípravy učitelů pro primární a sekundární vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat aktuální trendy v rozvoji pedagogiky na základní a střední škole
popsat aktuální trendy v rozvoji pedagogiky na základní a střední škole
komparovat cíle, obsah a strategie v primárním a sekundárním vzdělávání
komparovat cíle, obsah a strategie v primárním a sekundárním vzdělávání
analyzovat problémové okruhy primárního vzdělávání v kontextu s mezinárodními výzkumy
analyzovat problémové okruhy primárního vzdělávání v kontextu s mezinárodními výzkumy
vyjmenovat specifické požadavky na přípravu učitelů pro primární vzdělávání
vyjmenovat specifické požadavky na přípravu učitelů pro primární vzdělávání
specifikovat možné alternativní postupy při řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání
specifikovat možné alternativní postupy při řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání
Odborné dovednosti
navrhnout řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání
navrhnout řešení aktuálních problémů primárního vzdělávání
diskutovat výhody a nevýhody alternativních postupů v primárním vzdělávání
diskutovat výhody a nevýhody alternativních postupů v primárním vzdělávání
zdůvodnit možné důsledky degradace profese učitele
zdůvodnit možné důsledky degradace profese učitele
navrhnout možnosti zjišťování výsledků učení v primárním vzdělávání
navrhnout možnosti zjišťování výsledků učení v primárním vzdělávání
diskutovat možné cesty rozvoje primárního vzdělávání
diskutovat možné cesty rozvoje primárního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • CLOUDER, CH., BELINDA, H., MATTHES, CH., SULLIVAN, P. Improving the Quality of Chidhood in Europe 2011. Brussels: ECSWE, 2011.
  • CLOUDER, CH. (ed.). Social and Emotional Education. An International Analysis. Santander (Spain): Fundación Marcelino Botín, 2008.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
  • LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • Mareš, J. Kvalita života u dětí a dospívajících I., II., III.. Brno: MSD, 2006.
  • Spilková, V., Hejlová, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010.
  • ŠTECH, S. PISA - nástroj vzdělávací politiky nebo výzkumná metoda? Orbis schole, 2011, roč. 5, č. 1. Pedagogická fakulta, UK, s. 123-134, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr