Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Předškolní pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd. - Vztah mezi předškolní pedagogikou a primární pedagogikou. - Historické retrospektivy předškolního vzdělávání. - Proměny předškolního vzdělávání v současné době. Vzájemná relace a fáze učení se a vzdělávání v mateřské škole. - Proměny pohledů na dítě a dětství. - Dětské skupiny a jejich role ve výchově dětí mladšího školního věku. - Domácí příprava. - Povinná docházka do mateřských škol? Analýzy stavu. Dítě mladší 3 let a mateřská škola. - Jak vypadá univerzitní mateřská škola.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
- popíše preprimární pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd, - analyzuje vztah mezi preprimární pedagogikou a primární pedagogikou v kontextu kurikulárních proměn, - komparuje cíle preprimární výchovy a vzdělávání požadavků na školní připravenost, - zdůvodní povinnou docházku do mateřských škol, - zdůvodní postavení dvouletých dětí v mateřských školách. |
- popíše preprimární pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd, - analyzuje vztah mezi preprimární pedagogikou a primární pedagogikou v kontextu kurikulárních proměn, - komparuje cíle preprimární výchovy a vzdělávání požadavků na školní připravenost, - zdůvodní povinnou docházku do mateřských škol, - zdůvodní postavení dvouletých dětí v mateřských školách. |
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice. |
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice. |
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. |
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. |
Odborné dovednosti |
---|
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. |
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. |
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. |
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: UTB, 2015.
-
Šulová, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: UK, 2003.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515, 2015.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24/4, 510-534, 2014.
-
Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB, 2015.
|