Předmět: Pedagogika preprimárního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Pedagogika preprimárního vzdělávání
Kód předmětu CV/DPREM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Předškolní pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd. - Vztah mezi předškolní pedagogikou a primární pedagogikou. - Historické retrospektivy předškolního vzdělávání. - Proměny předškolního vzdělávání v současné době. Vzájemná relace a fáze učení se a vzdělávání v mateřské škole. - Proměny pohledů na dítě a dětství. - Dětské skupiny a jejich role ve výchově dětí mladšího školního věku. - Domácí příprava. - Povinná docházka do mateřských škol? Analýzy stavu. Dítě mladší 3 let a mateřská škola. - Jak vypadá univerzitní mateřská škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
- popíše preprimární pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd, - analyzuje vztah mezi preprimární pedagogikou a primární pedagogikou v kontextu kurikulárních proměn, - komparuje cíle preprimární výchovy a vzdělávání požadavků na školní připravenost, - zdůvodní povinnou docházku do mateřských škol, - zdůvodní postavení dvouletých dětí v mateřských školách.
- popíše preprimární pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd, - analyzuje vztah mezi preprimární pedagogikou a primární pedagogikou v kontextu kurikulárních proměn, - komparuje cíle preprimární výchovy a vzdělávání požadavků na školní připravenost, - zdůvodní povinnou docházku do mateřských škol, - zdůvodní postavení dvouletých dětí v mateřských školách.
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy.
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy.
Odborné dovednosti
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy.
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy.
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom.
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: UTB, 2015.
  • Šulová, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: UK, 2003.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515, 2015.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24/4, 510-534, 2014.
  • Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr