Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Postavení pedeutologie v systému věd. - Specifika výzkumu učitele. - Koncepce profese a učitelské profese. - Vzdělávání a kvalifikace učitele. - Profesní dráha učitele. - Sebepojetí a vnímaná zdatnost (self-efficacy) učitele a kolektivu učitelů. - Učitelovo pojetí své profesní role, žáka, výuky. - Normy činnosti učitele. - Profesiogram učitele. - Pracovní podmínky učitelů. - Zátěž a zdraví učitele. - Klima učitelského sboru. - Demografické charakteristiky učitelů. - Feminizace učitelské profese.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
definovat pedeutologii jako vědu |
definovat pedeutologii jako vědu |
vysvětlit podstatu pedeutologie |
vysvětlit podstatu pedeutologie |
diskutovat úskalí profesní dráhy učitele |
diskutovat úskalí profesní dráhy učitele |
analyzovat pracovní podmínky učitele |
analyzovat pracovní podmínky učitele |
analyzovat aktuální problémy učitelské profese |
analyzovat aktuální problémy učitelské profese |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat měnící se nároky na učitelskou profesi |
reflektovat měnící se nároky na učitelskou profesi |
interpretovat sociální role aktérů školního vzdělávání s ohledem na strategie rozvoje vzdělávání |
interpretovat sociální role aktérů školního vzdělávání s ohledem na strategie rozvoje vzdělávání |
diskutovat vzdělávání učitelů v České republice |
diskutovat vzdělávání učitelů v České republice |
vytvořit vlastní profesiogram |
vytvořit vlastní profesiogram |
navrhnout konkrétní téma pro možný výzkum zaměřený na učitele |
navrhnout konkrétní téma pro možný výzkum zaměřený na učitele |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
GEWIRTZ, S. (ed.). Changing Teacher Professionalism. International Trends, Challenges and Ways Forward. London: Frances and Taylor, 2009. ISBN 9780415467773.
-
HILFERTY, F. Teacher Professionalism Defined and Enacted. VDM Verlag Dr. Mueller e. K., 2008.
-
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
-
KASÁČOVÁ, B., TABAČÁKOVÁ, P. Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica: UMB, 2010. ISBN 9788055700960.
-
Kolektiv autorů. Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2006. ISBN 80-8045-431-0.
-
KORTHAGEN, A.J., KESSELS, J., KOSTE, B. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
-
Kwiatkowska, H. Pedautologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne Spolka, 2008.
-
LUKÁŠOVÁ, H. Teorie učitelské profese. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 770-776, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
RÝDL, K. et al. Tvorba standardu profesní způsobilosti a výkonu profesní činnosti učitele. Praha: MŠMT, 2008.
-
WIEGEROVÁ, A., VÁVROVÁ, S. (eds.). Učiteľovo myslenie a uvažovanie. Bratislava, OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-10-9.
|