Předmět: Pedeutologie

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Pedeutologie
Kód předmětu CV/DPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Postavení pedeutologie v systému věd. - Specifika výzkumu učitele. - Koncepce profese a učitelské profese. - Vzdělávání a kvalifikace učitele. - Profesní dráha učitele. - Sebepojetí a vnímaná zdatnost (self-efficacy) učitele a kolektivu učitelů. - Učitelovo pojetí své profesní role, žáka, výuky. - Normy činnosti učitele. - Profesiogram učitele. - Pracovní podmínky učitelů. - Zátěž a zdraví učitele. - Klima učitelského sboru. - Demografické charakteristiky učitelů. - Feminizace učitelské profese.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definovat pedeutologii jako vědu
definovat pedeutologii jako vědu
vysvětlit podstatu pedeutologie
vysvětlit podstatu pedeutologie
diskutovat úskalí profesní dráhy učitele
diskutovat úskalí profesní dráhy učitele
analyzovat pracovní podmínky učitele
analyzovat pracovní podmínky učitele
analyzovat aktuální problémy učitelské profese
analyzovat aktuální problémy učitelské profese
Odborné dovednosti
reflektovat měnící se nároky na učitelskou profesi
reflektovat měnící se nároky na učitelskou profesi
interpretovat sociální role aktérů školního vzdělávání s ohledem na strategie rozvoje vzdělávání
interpretovat sociální role aktérů školního vzdělávání s ohledem na strategie rozvoje vzdělávání
diskutovat vzdělávání učitelů v České republice
diskutovat vzdělávání učitelů v České republice
vytvořit vlastní profesiogram
vytvořit vlastní profesiogram
navrhnout konkrétní téma pro možný výzkum zaměřený na učitele
navrhnout konkrétní téma pro možný výzkum zaměřený na učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • GEWIRTZ, S. (ed.). Changing Teacher Professionalism. International Trends, Challenges and Ways Forward. London: Frances and Taylor, 2009. ISBN 9780415467773.
  • HILFERTY, F. Teacher Professionalism Defined and Enacted. VDM Verlag Dr. Mueller e. K., 2008.
  • JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  • KASÁČOVÁ, B., TABAČÁKOVÁ, P. Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica: UMB, 2010. ISBN 9788055700960.
  • Kolektiv autorů. Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2006. ISBN 80-8045-431-0.
  • KORTHAGEN, A.J., KESSELS, J., KOSTE, B. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
  • Kwiatkowska, H. Pedautologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne Spolka, 2008.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Teorie učitelské profese. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 770-776, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • RÝDL, K. et al. Tvorba standardu profesní způsobilosti a výkonu profesní činnosti učitele. Praha: MŠMT, 2008.
  • WIEGEROVÁ, A., VÁVROVÁ, S. (eds.). Učiteľovo myslenie a uvažovanie. Bratislava, OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-10-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr