Předmět: Metodologie kvantitativního výzkumu

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Metodologie kvantitativního výzkumu
Kód předmětu CV/DMV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
  • Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vědecký výzkum v pedagogice. Typy pedagogického výzkumu. Filozofické základy kvalitativně orientovaného výzkumu. Etická stránka výzkumu. Projekt kvantitativního výzkumu. Klíčové postavení teorie. Organizace a financování výzkumu. Výzkumný problém, výzkumné otázky, proměnné, operacionalizace, hypotézy. Výzkumný soubor. Metody sběru dat - klasické a elektronické. Dotazník. Strukturované pozorování. Experiment. Škálování. Test. Obsahová analýza. Sémantický diferenciál. Sociometrie. Q-metodologie. Metaanalýza v pedagogickém výzkumu. Konstrukce výzkumného nástroje. Adaptace existujícího výzkumného nástroje. Požadavky na dobrý výzkumný nástroj: objektivita, validita, rehabilita. Strategie vytváření kompomentů a položek. Uložení a zpracování dat. Interpretace dat. Publikování kvantitativního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
principů použití kvantitativních metod
principů použití kvantitativních metod
zásad experimetnování v sociálních vědách
zásad experimetnování v sociálních vědách
rozdílů ve statistické a věcné významnosti
rozdílů ve statistické a věcné významnosti
adaptace nátrojů, jejich tvorby, validity a reliability
adaptace nátrojů, jejich tvorby, validity a reliability
limitů a chyb v interpretaci
limitů a chyb v interpretaci
Odborné dovednosti
využívá různé metody sběru dat
využívá různé metody sběru dat
využívá vhodné druhy testů pro testování hypotéz
využívá vhodné druhy testů pro testování hypotéz
analyzuje data v souladu s metodologickými standardy
analyzuje data v souladu s metodologickými standardy
prezentuje výsledky výzkumu
prezentuje výsledky výzkumu
aplikuje publikační standardy na své publikační výstupy
aplikuje publikační standardy na své publikační výstupy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • BROWN, A., DOWLING, P. Doing Research/ Reading Research. A Mode of Interrogation for Education. London: Falmer Press, 2001.
  • GAVORA, P. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2012.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
  • HENDL., & REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
  • CHRÁSKA, M., & KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: UTB, 2015.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha. Grada, 2007.
  • NARDI, P. Doing survey research: A guide to quantitative methods. Routledge, 2018.
  • PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
  • WALKER, J., & HOLT, N. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr