Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vědecký výzkum v pedagogice. Typy pedagogického výzkumu. Filozofické základy kvalitativně orientovaného výzkumu. Etická stránka výzkumu. Projekt kvantitativního výzkumu. Klíčové postavení teorie. Organizace a financování výzkumu. Výzkumný problém, výzkumné otázky, proměnné, operacionalizace, hypotézy. Výzkumný soubor. Metody sběru dat - klasické a elektronické. Dotazník. Strukturované pozorování. Experiment. Škálování. Test. Obsahová analýza. Sémantický diferenciál. Sociometrie. Q-metodologie. Metaanalýza v pedagogickém výzkumu. Konstrukce výzkumného nástroje. Adaptace existujícího výzkumného nástroje. Požadavky na dobrý výzkumný nástroj: objektivita, validita, rehabilita. Strategie vytváření kompomentů a položek. Uložení a zpracování dat. Interpretace dat. Publikování kvantitativního výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
principů použití kvantitativních metod |
principů použití kvantitativních metod |
zásad experimetnování v sociálních vědách |
zásad experimetnování v sociálních vědách |
rozdílů ve statistické a věcné významnosti |
rozdílů ve statistické a věcné významnosti |
adaptace nátrojů, jejich tvorby, validity a reliability |
adaptace nátrojů, jejich tvorby, validity a reliability |
limitů a chyb v interpretaci |
limitů a chyb v interpretaci |
Odborné dovednosti |
---|
využívá různé metody sběru dat |
využívá různé metody sběru dat |
využívá vhodné druhy testů pro testování hypotéz |
využívá vhodné druhy testů pro testování hypotéz |
analyzuje data v souladu s metodologickými standardy |
analyzuje data v souladu s metodologickými standardy |
prezentuje výsledky výzkumu |
prezentuje výsledky výzkumu |
aplikuje publikační standardy na své publikační výstupy |
aplikuje publikační standardy na své publikační výstupy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BROWN, A., DOWLING, P. Doing Research/ Reading Research. A Mode of Interrogation for Education. London: Falmer Press, 2001.
-
GAVORA, P. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2012.
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
-
HENDL., & REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
-
CHRÁSKA, M., & KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: UTB, 2015.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha. Grada, 2007.
-
NARDI, P. Doing survey research: A guide to quantitative methods. Routledge, 2018.
-
PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
-
WALKER, J., & HOLT, N. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013.
|