|
Vyučující
|
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmu motivace (funkce motivace, intristická a extristická motivace, explicitní a implicitní motivy, obecná charakteristika procesu motivace). - Motivace a regulace psychické činnosti. - Vývoj motivačních systémů. - Vybrané přístupy a teorie motivace (psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie, teorie volní regulace jednání). - Fenomény lidského chování a jejich vztah k motivaci (základní fyziologické a biologické motivy, agrese, strach a úzkost, zvědavost a explorace, sociální chování). - Motivace ve školním prostředí, specifika motivace a motivování na různých stupních škol. - Vzbuzování poznávací a výkonové motivace v pedagogickém procesu. - Výkonová motivace, vztah motivace a úrovně výkonu - Yerkes-Dodsonův zákon. - Aspirace. Výkonové potřeby a škola, školní výkonová motivace. - Učební motivace žáků. - Problémy s motivací dětí a žáků (frustrace potřeb, nuda, strach, nadměrná motivace).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat pojem motivace |
| definovat pojem motivace |
| popsat přístupy a teorie motivace |
| popsat přístupy a teorie motivace |
| popsat vztah motivace a učení |
| popsat vztah motivace a učení |
| definovat pojem výkonová motivace |
| definovat pojem výkonová motivace |
| definovat pojem aspirace |
| definovat pojem aspirace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit pojem motivace ve vztahu k edukačnímu prostředí |
| vysvětlit pojem motivace ve vztahu k edukačnímu prostředí |
| vysvětlit různé přístupy a teorie motivace |
| vysvětlit různé přístupy a teorie motivace |
| analyzovat vztah motivace a učení |
| analyzovat vztah motivace a učení |
| využívat vhodné prostředky motivace v edukačním procesu |
| využívat vhodné prostředky motivace v edukačním procesu |
| posoudit jednoduchými prostředky míru aspirace dětí a žáků |
| posoudit jednoduchými prostředky míru aspirace dětí a žáků |
| volit adekvátní náročnost úkolů v závislosti na míře aspirace dětí a žáků |
| volit adekvátní náročnost úkolů v závislosti na míře aspirace dětí a žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
-
Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
-
Maslow, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014.
-
Mešková, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012.
-
Nakonečný, M. Motivace chování. Praha / Kroměříž: Triton, 2014.
-
Paterson, K. Motivační tříminutovky. Praha: Portál, 2015.
|