Vyučující
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Specifika kvalitativního výzkumu v pedagogice. 2. Příprava projektu kvalitativního výzkumu zaměřeného do oblasti pedagogiky. 3. Zpracování, analýza a interpretace kvalitativních dat (včetně možnosti využití softwarových nástrojů k analýze kvalitativních dat). 4. Etnografický rozměr kvalitativního výzkumu v pedagogice, význam jazyka a výzkumníkova reflexivita. 5. Od zakotvené teorie k využití přístupů situační analýzy ve výzkumu v oblasti pedagogiky. 6. Případová studie a její druhy. Triangulace nejen technik jako podpora validity v kvalitativním výzkumu. 7. Interpretativní fenomenologická analýza, narativní analýza, diskurzivní analýza - rozdíly v zaměření, kdy je vhodné volit kterou cestu a proč. 8. Prezentace výsledků kvalitativního výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají znalosti z oblasti kvalitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvalitativním výzkumu, techniky sběru dat a způsoby výběru informantů. Umí připravit a realizovat méně rozsáhlé kvalitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvalitativní data umí zpracovat za využití postupů otevřeného, axiálního a selektivního kódování. |
Studenti mají znalosti z oblasti kvalitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvalitativním výzkumu, techniky sběru dat a způsoby výběru informantů. Umí připravit a realizovat méně rozsáhlé kvalitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvalitativní data umí zpracovat za využití postupů otevřeného, axiálního a selektivního kódování. |
Výsledky učení |
---|
Zná současnhé klíčové diskuse a trendy v kvalitativním výzkumu. Zná relevantní aplikace kvalitativních přístupů do výzkumu v pedagogických vědách. Zná hlavní zásady a problémy spojené s pokročilou analýzou kvalitativních dat. Zná heursitické limity jednotlivých kvalitativních postupů. Zná hlavní etická dilemata a zásady kvalitativního výzkumu v diozertačních projektech. |
Zná současnhé klíčové diskuse a trendy v kvalitativním výzkumu. Zná relevantní aplikace kvalitativních přístupů do výzkumu v pedagogických vědách. Zná hlavní zásady a problémy spojené s pokročilou analýzou kvalitativních dat. Zná heursitické limity jednotlivých kvalitativních postupů. Zná hlavní etická dilemata a zásady kvalitativního výzkumu v diozertačních projektech. |
Odborné dovednosti |
---|
Umí připravit a realizovat hloubkové kvalitativní šetření. Umí vést týmy při realizaci rozsáhlejšího kvalitativního výzkumu. Umí aplikovat relevantní kvalitativní výzkumný přístup/metodu a techniku sběru dat. Umí zpracovat kvalitativní data, a to i za využití softwarových nástrojů. Umí provést pokročilou analýzu dat a jejich interpretaci. Umí uplatňovat etické přístupy v kvalitativním výzkumu. |
Umí připravit a realizovat hloubkové kvalitativní šetření. Umí vést týmy při realizaci rozsáhlejšího kvalitativního výzkumu. Umí aplikovat relevantní kvalitativní výzkumný přístup/metodu a techniku sběru dat. Umí zpracovat kvalitativní data, a to i za využití softwarových nástrojů. Umí provést pokročilou analýzu dat a jejich interpretaci. Umí uplatňovat etické přístupy v kvalitativním výzkumu. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Demonstrace |
Demonstrace |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Clarke, A., & Charmaz, K. Grounded Theory and Situational Analysis I.-IV. Los Angles: SAGE. 2014.
-
Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. Qualitative Inquiry and Research Design. Thousand Oaks: SAGE. 2018.
-
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE. 2017.
-
Silverman, D. Interpreting Qualitative Data. Los Angeles: SAGE. 2019.
-
Silverman, D. Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE. Thousand Oaks: SAGE. 2020.
|