Předmět: 0

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu 0
Kód předmětu CV/DKTM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Specifika kvalitativního výzkumu v pedagogice. 2. Příprava projektu kvalitativního výzkumu zaměřeného do oblasti pedagogiky. 3. Zpracování, analýza a interpretace kvalitativních dat (včetně možnosti využití softwarových nástrojů k analýze kvalitativních dat). 4. Etnografický rozměr kvalitativního výzkumu v pedagogice, význam jazyka a výzkumníkova reflexivita. 5. Od zakotvené teorie k využití přístupů situační analýzy ve výzkumu v oblasti pedagogiky. 6. Případová studie a její druhy. Triangulace nejen technik jako podpora validity v kvalitativním výzkumu. 7. Interpretativní fenomenologická analýza, narativní analýza, diskurzivní analýza - rozdíly v zaměření, kdy je vhodné volit kterou cestu a proč. 8. Prezentace výsledků kvalitativního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají znalosti z oblasti kvalitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvalitativním výzkumu, techniky sběru dat a způsoby výběru informantů. Umí připravit a realizovat méně rozsáhlé kvalitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvalitativní data umí zpracovat za využití postupů otevřeného, axiálního a selektivního kódování.
Studenti mají znalosti z oblasti kvalitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvalitativním výzkumu, techniky sběru dat a způsoby výběru informantů. Umí připravit a realizovat méně rozsáhlé kvalitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvalitativní data umí zpracovat za využití postupů otevřeného, axiálního a selektivního kódování.
Výsledky učení
Zná současnhé klíčové diskuse a trendy v kvalitativním výzkumu. Zná relevantní aplikace kvalitativních přístupů do výzkumu v pedagogických vědách. Zná hlavní zásady a problémy spojené s pokročilou analýzou kvalitativních dat. Zná heursitické limity jednotlivých kvalitativních postupů. Zná hlavní etická dilemata a zásady kvalitativního výzkumu v diozertačních projektech.
Zná současnhé klíčové diskuse a trendy v kvalitativním výzkumu. Zná relevantní aplikace kvalitativních přístupů do výzkumu v pedagogických vědách. Zná hlavní zásady a problémy spojené s pokročilou analýzou kvalitativních dat. Zná heursitické limity jednotlivých kvalitativních postupů. Zná hlavní etická dilemata a zásady kvalitativního výzkumu v diozertačních projektech.
Odborné dovednosti
Umí připravit a realizovat hloubkové kvalitativní šetření. Umí vést týmy při realizaci rozsáhlejšího kvalitativního výzkumu. Umí aplikovat relevantní kvalitativní výzkumný přístup/metodu a techniku sběru dat. Umí zpracovat kvalitativní data, a to i za využití softwarových nástrojů. Umí provést pokročilou analýzu dat a jejich interpretaci. Umí uplatňovat etické přístupy v kvalitativním výzkumu.
Umí připravit a realizovat hloubkové kvalitativní šetření. Umí vést týmy při realizaci rozsáhlejšího kvalitativního výzkumu. Umí aplikovat relevantní kvalitativní výzkumný přístup/metodu a techniku sběru dat. Umí zpracovat kvalitativní data, a to i za využití softwarových nástrojů. Umí provést pokročilou analýzu dat a jejich interpretaci. Umí uplatňovat etické přístupy v kvalitativním výzkumu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Clarke, A., & Charmaz, K. Grounded Theory and Situational Analysis I.-IV. Los Angles: SAGE. 2014.
  • Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. Qualitative Inquiry and Research Design. Thousand Oaks: SAGE. 2018.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE. 2017.
  • Silverman, D. Interpreting Qualitative Data. Los Angeles: SAGE. 2019.
  • Silverman, D. Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE. Thousand Oaks: SAGE. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr