Předmět: Generické dovednosti v pedagogické vědě

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Generické dovednosti v pedagogické vědě
Kód předmětu CV/DGEN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaculíková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je členěn na tři dílčí moduly: 1. Modul manažerských dovedností - bude zaměřen na přípravu projektových žádostí, správu a řešení projektů a základy projektového managementu, včetně řízení projektového týmu. 2. Modul didaktických znalostí a dovedností - bude orientován na osvojení klíčových postupů didaktiky výuky v terciárním vzdělávání. 3. Modul zaměřený na tvorbu odborných textů a publikační strategii - bude se věnovat strategii vědecké činnosti studentů a tvorbu jejich publikačních výstupů (časopisecké studie, výzkumné zprávy, dizertační práce)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
Umí vytvořit základní projekt vědeckého výzkumu.
Umí vytvořit základní projekt vědeckého výzkumu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
zná jednotlivé typy projektů a projektových výzev vhodné pro studenty doktorského studia pedagogiky zná principy tvorby a psaní projektů, zná pravidla a dobrou praxi řízení a evaluace projektů a projektových týmů zná základní postupy přípravy na výuku a lektorování (stavba výukové jednotky, cíle výukové jednotky), zná principy efektivního vyučování (např. aktivizační postupy), zná časopisy, v nichž může publikovat, zná strukturu vědeckých statí používaných v pedagogických vědách a způsob publikování výsledků vědy a výzkumu.
zná jednotlivé typy projektů a projektových výzev vhodné pro studenty doktorského studia pedagogiky zná principy tvorby a psaní projektů, zná pravidla a dobrou praxi řízení a evaluace projektů a projektových týmů zná základní postupy přípravy na výuku a lektorování (stavba výukové jednotky, cíle výukové jednotky), zná principy efektivního vyučování (např. aktivizační postupy), zná časopisy, v nichž může publikovat, zná strukturu vědeckých statí používaných v pedagogických vědách a způsob publikování výsledků vědy a výzkumu.
Odborné dovednosti
umí orientovat se v projektových výzvách národního charakteru, umí vytvořit pokročilý projekt základního a aplikovaného výzkumu, umí identifikovat hlavních chyby v projektových žádostech základního a aplikovaného výzkumu, umí kriticky zhodnotit přínos vlastního projektového záměru umí připravit přednášku a seminář pro účely výuky umí vyhledat si vhodný časopis pro publikaci výsledků svého výzkumu a nastavit plán publikační činnosti, umí připravit základní osnovu odborné studie, včetně kritických argumentů a identifikace přínosu výsledků vědy a výzkumu k původnímu poznání v oboru.
umí orientovat se v projektových výzvách národního charakteru, umí vytvořit pokročilý projekt základního a aplikovaného výzkumu, umí identifikovat hlavních chyby v projektových žádostech základního a aplikovaného výzkumu, umí kriticky zhodnotit přínos vlastního projektového záměru umí připravit přednášku a seminář pro účely výuky umí vyhledat si vhodný časopis pro publikaci výsledků svého výzkumu a nastavit plán publikační činnosti, umí připravit základní osnovu odborné studie, včetně kritických argumentů a identifikace přínosu výsledků vědy a výzkumu k původnímu poznání v oboru.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • APA. Publication Manual of the American Psychological Association. Washington. 2020.
  • Harland, T. University Teaching: An Introductory Guide. London: Routledge. 2012.
  • Křivánek, M. Dynamické vedení a řízení projektů: systémovým myšlením k úspěšným projektům. Praha: Grada. 2019.
  • Lestner, A. Project management, planning and control: managing engineering, construction and manufacturing projects to PMI, APM and BSI standards. Oxford: Elsevier. 2017.
  • Marshall, S. A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education: Enhancing Academic Practice. London: Routledge. 2019.
  • Podlahová, L. a kol. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr