Vyučující
|
-
Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Filozofie a filozofie výchovy (pedagogická filozofie) v moderní době. 2. Filozofie 20. a 21. století a její dopady na pedagogickou filozofii a. Pozitivismus a analytická filozofie b. Fenomenologie c. Pragmatismus d. Hermeneutická filozofie 3. Objektivismus vs. experiencialismus a. Význam prostředí b. Od entit k interakcím c. Enakvismus a teorie dynamických systémů d. Konektivismus a hybridní pedagogika 4. Změny v epistemologii, metodologii a hodnotách pedagogického výzkumu 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 96 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 96 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 96 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
- v současné filozofii a pedagogické filozofii; - v rozdílu mezi objektivismem k experiencialismem v pedagogických vědách; - v analýze pedagogické situace na základě různých filozofických východisek; - v transdisciplinárním přístupu k řešení pedagogické situace. |
- v současné filozofii a pedagogické filozofii; - v rozdílu mezi objektivismem k experiencialismem v pedagogických vědách; - v analýze pedagogické situace na základě různých filozofických východisek; - v transdisciplinárním přístupu k řešení pedagogické situace. |
Odborné dovednosti |
---|
- v analýze pedagogického problému na základě současných trendů vývoje filozofie; - ve výběru teoretických konceptů a teorií rozhodných pro epistemologické, metodologické a hodnotové jeho dizertačního projektu; - v aplikaci teorie. |
- v analýze pedagogického problému na základě současných trendů vývoje filozofie; - ve výběru teoretických konceptů a teorií rozhodných pro epistemologické, metodologické a hodnotové jeho dizertačního projektu; - v aplikaci teorie. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Portál,, 2001.
-
BAUMAN, Z. Umění života. Praha: Academia, 2010.
-
Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
-
CORETH, E. Co je člověk?. Praha: Zvon, 1996.
-
Filáček, A. Věda, filosofie, metodologie. Praha: Filosofie, 2009.
-
LIESMANN, P.K. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1677-5.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
RUFFING, R. Filozofický depozitář. 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Praha: Knižní klub, 2012. ISBN 978-80-242-3527-1.
-
SOKOL, J. Člověk jako osoba. Praha: IZV, 2000.
|