Předmět: Filozofické aspekty výchovy

» Seznam fakult » FHS » CV
Název předmětu Filozofické aspekty výchovy
Kód předmětu CV/DFA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filozofie a filozofie výchovy (pedagogická filozofie) v moderní době. 2. Filozofie 20. a 21. století a její dopady na pedagogickou filozofii a. Pozitivismus a analytická filozofie b. Fenomenologie c. Pragmatismus d. Hermeneutická filozofie 3. Objektivismus vs. experiencialismus a. Význam prostředí b. Od entit k interakcím c. Enakvismus a teorie dynamických systémů d. Konektivismus a hybridní pedagogika 4. Změny v epistemologii, metodologii a hodnotách pedagogického výzkumu 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
- v současné filozofii a pedagogické filozofii; - v rozdílu mezi objektivismem k experiencialismem v pedagogických vědách; - v analýze pedagogické situace na základě různých filozofických východisek; - v transdisciplinárním přístupu k řešení pedagogické situace.
- v současné filozofii a pedagogické filozofii; - v rozdílu mezi objektivismem k experiencialismem v pedagogických vědách; - v analýze pedagogické situace na základě různých filozofických východisek; - v transdisciplinárním přístupu k řešení pedagogické situace.
Odborné dovednosti
- v analýze pedagogického problému na základě současných trendů vývoje filozofie; - ve výběru teoretických konceptů a teorií rozhodných pro epistemologické, metodologické a hodnotové jeho dizertačního projektu; - v aplikaci teorie.
- v analýze pedagogického problému na základě současných trendů vývoje filozofie; - ve výběru teoretických konceptů a teorií rozhodných pro epistemologické, metodologické a hodnotové jeho dizertačního projektu; - v aplikaci teorie.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Portál,, 2001.
  • BAUMAN, Z. Umění života. Praha: Academia, 2010.
  • Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
  • CORETH, E. Co je člověk?. Praha: Zvon, 1996.
  • Filáček, A. Věda, filosofie, metodologie. Praha: Filosofie, 2009.
  • LIESMANN, P.K. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
  • RUFFING, R. Filozofický depozitář. 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Praha: Knižní klub, 2012. ISBN 978-80-242-3527-1.
  • SOKOL, J. Člověk jako osoba. Praha: IZV, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr