|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Etický rámec výzkumu - Učitel a etika jeho profese - Etické kodexy - Etická dilemata v profesním jednání učitele
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 150 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 150 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| odlišení etos - éthos (Sofoklés, Platón) |
| odlišení etos - éthos (Sofoklés, Platón) |
| etického jednání, hodnot dobra a zla (pojetí dispoziční versus situační) |
| etického jednání, hodnot dobra a zla (pojetí dispoziční versus situační) |
| etických dilemat z prostředí edukace |
| etických dilemat z prostředí edukace |
| etických zásad a etických kodexů, etických komisí |
| etických zásad a etických kodexů, etických komisí |
| etického rámce výzkumu |
| etického rámce výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat etický rozměr vlastního disertačního projektu |
| reflektovat etický rozměr vlastního disertačního projektu |
| aplikovat etické principy do pedagogického prostředí |
| aplikovat etické principy do pedagogického prostředí |
| vnímat etický rozměr práce učitele |
| vnímat etický rozměr práce učitele |
| chápat principy etických kodexů v pedagogických profesích |
| chápat principy etických kodexů v pedagogických profesích |
| orientovat se v mnohorozměrnosti etických dilemat ve školství |
| orientovat se v mnohorozměrnosti etických dilemat ve školství |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
Guillemin, M., & Gillam, L. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky" ve výzkumu. Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum, 35, 47 odst. 2004.
-
Platón. Euthyfrón. Obrana Sókrata. Kritón. Praha, 1994.
-
Sofoklés. Antigoné. In Sofoklés, Tragédie (pp. 17-77). Praha, 1975.
-
Vacek, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové, 2013.
-
Zimbardo, P. Luciferův efekt: Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí.. Praha, 2017.
|