|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do problematiky a základy územního plánování: První tematická oblast předmětu územní plánování a stavební právo se zaměřuje na uvedení do této problematiky z hlediska jejího historického vývoje a následně pak již na současnou podobu územního plánování v České republice. Zahrnuty jsou také orgány územního plánování a další dotčené orgány, územně plánovací podklady, politika územního rozvoje, zásady územního rozvoje, územní a regulační plán, soudní přezkum nástrojů územního plánování, územní řízení, zjednodušené územní řízení a územní souhlas. - Stavební právo a další souvislosti: Druhá tematická oblast je věnována stavebnímu právu, tak jak o něm pojednává stavební zákon, a následně vybraným dalším souvislostem týkajícím se využívání staveb a pozemků, konkrétně katastru nemovitostí a problematice pozemkových úprav a ochraně zemědělského půdního fondu. - Workshop s odborníkem z praxe Výuka tohoto předmětu byla inovována v rámci realizace projektu Inovace výuky regionálního rozvoje (CZ.1.07/2.2.00/28.0012).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, Individuální práce studentů, E-learning
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 54 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní znalost látky v rozsahu předmětů Socioekonomická a správní geografie, Regionální politika; Správní právo I. |
| Základní znalost látky v rozsahu předmětů Socioekonomická a správní geografie, Regionální politika; Správní právo I. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student zná základní principy územního plánování v ČR ve vztahu k regionálnímu rozvoji a řízení veřejné správy. Student dokáže kriticky zhodnotit dopady nesprávného použití procesů územního plánování a stavebního řádu na prostorovou strukturu města a jeho funkce. |
| Student zná základní principy územního plánování v ČR ve vztahu k regionálnímu rozvoji a řízení veřejné správy. Student dokáže kriticky zhodnotit dopady nesprávného použití procesů územního plánování a stavebního řádu na prostorovou strukturu města a jeho funkce. |
| charakterizovat cíle a principy územního plánování a způsoby povolování staveb |
| charakterizovat cíle a principy územního plánování a způsoby povolování staveb |
| popsat systematiku stavebního zákona a souvisejících předpisů |
| popsat systematiku stavebního zákona a souvisejících předpisů |
| popsat strukturu orgánů státní správy a dalších subjektů zapojených do územního plánování a povolování staveb |
| popsat strukturu orgánů státní správy a dalších subjektů zapojených do územního plánování a povolování staveb |
| charakterizovat základní nástroje územního plánování a postupy jejich pořizování |
| charakterizovat základní nástroje územního plánování a postupy jejich pořizování |
| vysvětlit další ekonomické a právní souvislosti územního plánování a povolování staveb v kontextu rozvoje municipalit a regionů |
| vysvětlit další ekonomické a právní souvislosti územního plánování a povolování staveb v kontextu rozvoje municipalit a regionů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se ve vybraných právních předpisech |
| orientovat se ve vybraných právních předpisech |
| vyhledat právní úpravu vztahující se k vybraným právním institutům |
| vyhledat právní úpravu vztahující se k vybraným právním institutům |
| interpretovat vybrané právní normy a soudní rozhodnutí |
| interpretovat vybrané právní normy a soudní rozhodnutí |
| zdůvodnit svou argumentaci s odkazem na příslušná právní ustanovení |
| zdůvodnit svou argumentaci s odkazem na příslušná právní ustanovení |
| aplikovat vybraná ustanovení na konkrétní skutkový stav |
| aplikovat vybraná ustanovení na konkrétní skutkový stav |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| E-learning |
| E-learning |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Písemná zkouška |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Politika územního rozvoje ve znění Aktualizace č. 1. Praha, 2015.
-
Studijní opora pro prezenční studium (Projekt OPVK Inovace výuky regionálního rozvoje).
-
zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu.
-
MACHÁČEK, J., ŠNÉDAR, L., BEDNÁŘ, P., ZICHA, J. Veřejné politiky v České republice. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
-
MACHAČKOVÁ, J. a kol. Stavební zákon. Komentář. 3. vydání. Praha, 2018. ISBN 978-80-7400-558-9.
-
MAIER, Karel, et al. Územní plánování a udržitelný rozvoj. Praha, 2008. ISBN 978-80-86905-47-1.
-
RYDIN, Y. Governing for sustainable urban development. London: Earthscan, 2010. ISBN 978-1-84407-819-6.
|