Vyučující
|
-
Smékalová Lenka, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Region, typologie regionů, regionalizace České republiky Regionální disparity a jejich výskyt v EU a České republice Příčiny a motivy vzniku a existence regionální politiky v EU Pojetí a nástroje regionální politiky EU Historický vývoj regionální politiky v EU Programové období kohezní politiky 2007 - 2013 v EU a v České republice Úloha strukturálních fondů kohezní politiky v období 2007 - 2013 Strategie Evropa 2020 Programové období kohezní politiky 2014 - 2020 v EU Programové období kohezní politiky 2014 - 2020 v České republice Příprava programového období 2021-2027
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti získané v průběhu studia předmětu Úvod do studia veřejné správy. |
Znalosti získané v průběhu studia předmětu Úvod do studia veřejné správy. |
Výsledky učení |
---|
Student má přehled o vývoji regionální politiky v České republice. Student zná hlavní nástroje regionální politiky a dokáže porovnat výsledky jejich aplikace v konkrétním území. Student má přehled o rozvinutých a problémových regionech v České republice, zná metody a ukazatele pro měření velikosti regionálních disparit a dokáže analyzovat vybrané území z hlediska regionální diferenciace. Student zná hlavní strategické rozvojové dokumenty a orientuje se v jejich struktuře. Student zná možnosti financování projektů na podporu regionálního rozvoje a je schopen vyhledat vhodné programy pro konkrétní typy projektů a žadatelů. |
Student má přehled o vývoji regionální politiky v České republice. Student zná hlavní nástroje regionální politiky a dokáže porovnat výsledky jejich aplikace v konkrétním území. Student má přehled o rozvinutých a problémových regionech v České republice, zná metody a ukazatele pro měření velikosti regionálních disparit a dokáže analyzovat vybrané území z hlediska regionální diferenciace. Student zná hlavní strategické rozvojové dokumenty a orientuje se v jejich struktuře. Student zná možnosti financování projektů na podporu regionálního rozvoje a je schopen vyhledat vhodné programy pro konkrétní typy projektů a žadatelů. |
regionalizace ČR a EU |
regionalizace ČR a EU |
motivy vzniku regionální politiky |
motivy vzniku regionální politiky |
nástroje regionální politiky |
nástroje regionální politiky |
historický vývoj regionální politiky |
historický vývoj regionální politiky |
vývoj operačních programů ČR v programovým obdobích |
vývoj operačních programů ČR v programovým obdobích |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat region |
identifikovat region |
diskutovat příčiny vzniku regionální politiky a jejich dopad do její současné podoby |
diskutovat příčiny vzniku regionální politiky a jejich dopad do její současné podoby |
zvolit vhodný nástroj regionální politiky k dosažení vybraných cílů |
zvolit vhodný nástroj regionální politiky k dosažení vybraných cílů |
zná souvislosti historického vývoje regionální politiky v EU a jejich dopad na současnou podobu této politky |
zná souvislosti historického vývoje regionální politiky v EU a jejich dopad na současnou podobu této politky |
identifikovat aktivity vhodné k financování z operačních programů současného programového období |
identifikovat aktivity vhodné k financování z operačních programů současného programového období |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Harvey. Regional economics and policy. 3rd ed. Oxford : Blackwell, 2000. ISBN 0-631-21713-4.
-
BACHTLER, J., MENDEZ, C., WISHLADE, F.G. EU Cohesion Policy and European integration: The Dynamics of EU Budget and Regional Policy Reform. Surrey: Ashgate, 2013. ISBN 978-0-7546-7421-4.
-
BACHTLER, John, Iain BEGG, David CHARLES a Laura POLVERARI. EU cohesion policy in practice: what does it achieve?. London: Rowman & Littlefield International, 2016. ISBN 978-1-78348-722-6.
-
LACINA, L., STREJČEK, P., BLÍŽKOVSKÝ, P. Učebnice evropské integrace. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-104-9.
-
MCCANN, P. The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results-Orientation and Smart Specialisation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2015. ISBN 978-1-78347-950-4.
-
ZAHRADNÍK, P. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C.H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-527-5.
|