Vyučující
|
-
Bednář Pavel, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do geografických informačních systémů - terminologie, využití ve veřejné správě a regionálním rozvoji Strategické a koncepční zajištění prostorových informací v ČR a EU Geografické informační systémy ve veřejné správě I - geoportály ústřední správy a data ČSÚ a Eurostatu Geografické informační systémy ve veřejné správě II - geoportály územní samosprávy a vybraných obcí Základy geografické kartografie a kartografická zobrazení Základy tematické kartografie a koncepce tvorby tematických map Kartografické vyjadřovací prostředky Metody tematické kartografie Regionalizace a typizace v tematické kartografii Geoinformatizace metod tematické kartografie a geokódování Prostorová explorační analýza dat I - vyhlazování a prostorové váhy Prostorová explorační analýza dat II - prostorová autokorelace a prostorové seskupování dat Nástroje pro interpolaci hodnot - kriging a kernel density
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Cvičení na počítači, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 49 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vstupní znalost látky v rozsahu základů zeměpisu. |
Vstupní znalost látky v rozsahu základů zeměpisu. |
Výsledky učení |
---|
Student je schopen na základě získaných znalostí sestavit mapovou kompozici. Za tímto účelem je na základě získaných znalostí schopen identifikovat věrohodné zdroje dat a zobrazit je pomocí vhodných kartografických metod. Student zná různé možnosti zobrazení a dokáže zvolit vhodný souřadnicový systém. Po absolvování kurzu se orientuje v oblasti platné evropské i národní legislativy, včetně strategického zajištění a dostupnosti geografických informací |
Student je schopen na základě získaných znalostí sestavit mapovou kompozici. Za tímto účelem je na základě získaných znalostí schopen identifikovat věrohodné zdroje dat a zobrazit je pomocí vhodných kartografických metod. Student zná různé možnosti zobrazení a dokáže zvolit vhodný souřadnicový systém. Po absolvování kurzu se orientuje v oblasti platné evropské i národní legislativy, včetně strategického zajištění a dostupnosti geografických informací |
Vyučovací metody |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
ANSELIN, Luc. The GeoDa Book: Exploring Spatial Data. Chicago, 2017. ISBN 978-0-9863421-2-7.
-
ESRI. Mapping the nation: building smart government with GIS. Redlands, 2016. ISBN 978-1-58948-452-8.
-
GELETIČ, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
KENNEDY, Michael. Introducing geographic information systems with ArcGIS: a workbook approach to learning GIS. Hoboken, NJ, 2013. ISBN 978-1-118-15980-4.
-
KRTIČKA, Luděk., Martin ADAMEC, a Pavel BEDNÁŘ. Manuál pracovních postupů v GIS pro oblast sociálního výzkumu a sociální práci. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-155-8.
-
LAW, Michael a Amy COLLINS. Getting to know ArcGIS. Redlands, 2015. ISBN 978-1-58948-382-8.
-
LONGLEY, Paul. Geographic information systems & science. Hoboken, NJ, 2011. ISBN 978-0-470-72144-5.
-
VOŽENÍLEK, Vít a Jaromír KAŇOK. Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových jevů. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2790-4.
|