Předmět: Řízení procesů ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FAM » MUPI
Název předmětu Řízení procesů ve zdravotnictví
Kód předmětu MUPI/2RPZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovalová Michaela, Ing. Ph.D.
  • Tuček David, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Procesní řízení - úvod, důvody studia, přínosy pro podnikovou praxi. - Systémy řízení - funkční a procesní pojetí, Moderní formy organizace. - Procesně orientovaný systém řízení firmy. - Analýza podnikových procesů. - Specifika uplatnění BPM ve zdravotnictví - Měření výkonnosti podnikových procesů. - Stručná charakteristika vývojových vln BPM. - Vznik nových standardů v BPM. - Komponenty procesního řízení a způsob jejich uplatnění v podniku. - Případové studie (využití komponent BPM). - SW nástroje na podporu řízení procesů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Předpoklady
Odborné znalosti
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace obecně i ve zdravotnictví - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů v instituci obecně i ve zdravotnické - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů - popsat typické dělení procesů ve zdravotnické instituci
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace obecně i ve zdravotnictví - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů v instituci obecně i ve zdravotnické - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů - popsat typické dělení procesů ve zdravotnické instituci
Odborné dovednosti
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Výsledky učení
Odborné znalosti
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace obecně i ve zdravotnictví - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů v instituci obecně i ve zdravotnické - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů - popsat typické dělení procesů ve zdravotnické instituci
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace obecně i ve zdravotnictví - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů v instituci obecně i ve zdravotnické - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů - popsat typické dělení procesů ve zdravotnické instituci
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge): The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation in general and in the healthcare sector - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of a company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes in the institution in general and in healthcare - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify, according to basic criteria, the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process mastery - describe the typical division of processes in a healthcare institution
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge): The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation in general and in the healthcare sector - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of a company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes in the institution in general and in healthcare - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify, according to basic criteria, the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process mastery - describe the typical division of processes in a healthcare institution
Odborné dovednosti
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model typické organizaci i zdravotnické organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované zdravotnické organizace
Exit Skills (student demonstrates the following skills): Create a comprehensive process model of a typical organization and healthcare organization Create a CANVAS model of an enterprise/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the process group level to the sub-process level Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented healthcare organization
Exit Skills (student demonstrates the following skills): Create a comprehensive process model of a typical organization and healthcare organization Create a CANVAS model of an enterprise/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the process group level to the sub-process level Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented healthcare organization
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • FIŠER. R. Procesní řízení pro manažery - Jak zařídit, aby lidé věděli, chtěli, uměli i mohli. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-247-5.
  • JESTON, J. Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations. Routledge, 2022. ISBN 978-0367771607.
  • JESTON, John a Johan NELIS. Business process management: practical guidelines to successful implementations. 2014. ISBN 978-0-415-64176-0.
  • MANS, R.S., AALST, van der W., VANWERSCH, R.J.B. Process mining in healthcare: evaluating and exploiting operational healthcare processes.. Cham: Springer, 2015. ISBN 978-3-319-16070-2.
  • PANAGACOS, T. The ultimate guide to business process management: everything you need to know and how to apply it to your organization. 2012. ISBN 978-1-4774-8613-9.
  • PETŘÍKOVÁ, R., JANKŮ, Š., HOFBRUCKEROVÁ Z. Lidé v procesech řízení (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). Průhonice: Professional Publishing, 2020. ISBN 978-80-88260-43-1.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-248-4128-4.
  • SINUR, J., ODELL, J. J., FINGAR, P. Business process management: the next wave: harnessing complexity with intelligent agents. Tampa: Meghan-Kiffer Press, 2013. ISBN 978-0-929652-22-1.
  • SUBRAMANIAN, S.P. Transforming business with program management: integrating strategy, people, process, technology, structure, and measurement. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-1-4665-9099-1.
  • TUČEK, D., HRABAL, M., TRČKA, L. Procesní řízení v praxi podniků a vysokých škol. Praha: Technická Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-674-7.
  • VOM BROCKE, Jan a Michael ROSEMANN. Handbook on business process management. Berlin: Springer, 2015. ISBN 978-3-642-45099-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr