Předmět: Introduction to Systems Studies

» Seznam fakult » FAM » MUPI
Název předmětu Introduction to Systems Studies
Kód předmětu MUPI/1USSE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- systémové inženýrství, systémový přístup, systémová věda, systém a jejich vlastnosti (synergický efekt, emergence, komplexita, dynamika), - systémové myšlení, - systémové archetypy - modelování systémů - kognitivní limity při modelování a řízení systémů - teorie učící se organizace - strategické vyladění podnikových systémů pomocí metodiky Balanced Scorecard

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Odborné dovednosti
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • GHARAJEDAGHI, Jamshid. Systems thinking: managing chaos and complexity : a platform for designing business architecture. Burlington: Morgan Kaufmann, 2011. ISBN 978-0-12-385915-0.
  • CHECKLAND, Peter. Soft systems methodology: a 30-year retrospective. Chichester: John Wiley, 1999. ISBN 0-471-98606-2.
  • Kaplan, Robert S. Alignment : using the balanced scorecard to create corporate synergies. Boston, Mass. : Harvard Business School Press, 2006. ISBN 1591396905.
  • Kaplan, Robert S. The balanced scorecard : translating strategy into action. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press, 1996. ISBN 875846513.
  • SENGE, P. M. The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization. New York : Doubleday Dell Publishing, 1994. ISBN 0-385-26095-4.
  • Sterman, John D. Business dynamics : systems thinking and modeling for a complex world. Boston : Irwin/McGraw-Hill, 2000. ISBN 72311355.
  • Taleb, Nassim. The black swan : the impact of the highly improbable. London : Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-1410-3459-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr