Vyučující
|
-
Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- systémové inženýrství, systémový přístup, systémová věda, systém a jejich vlastnosti (synergický efekt, emergence, komplexita, dynamika), - systémové myšlení, - systémové archetypy - modelování systémů - kognitivní limity při modelování a řízení systémů - teorie učící se organizace - strategické vyladění podnikových systémů pomocí metodiky Balanced Scorecard
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů. |
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů. |
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům. |
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům. |
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy. |
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy. |
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení. |
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení. |
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení. |
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení. |
Odborné dovednosti |
---|
Student popíše a analyzuje komplexní systémy. |
Student popíše a analyzuje komplexní systémy. |
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace. |
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace. |
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování. |
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování. |
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení. |
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení. |
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení. |
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
GHARAJEDAGHI, Jamshid. Systems thinking: managing chaos and complexity : a platform for designing business architecture. Burlington: Morgan Kaufmann, 2011. ISBN 978-0-12-385915-0.
-
CHECKLAND, Peter. Soft systems methodology: a 30-year retrospective. Chichester: John Wiley, 1999. ISBN 0-471-98606-2.
-
Kaplan, Robert S. Alignment : using the balanced scorecard to create corporate synergies. Boston, Mass. : Harvard Business School Press, 2006. ISBN 1591396905.
-
Kaplan, Robert S. The balanced scorecard : translating strategy into action. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press, 1996. ISBN 875846513.
-
SENGE, P. M. The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization. New York : Doubleday Dell Publishing, 1994. ISBN 0-385-26095-4.
-
Sterman, John D. Business dynamics : systems thinking and modeling for a complex world. Boston : Irwin/McGraw-Hill, 2000. ISBN 72311355.
-
Taleb, Nassim. The black swan : the impact of the highly improbable. London : Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-1410-3459-1.
|