Předmět: Zdravotnický management, ekonomika a pojišťovnictví

» Seznam fakult » FAM » MUMM
Název předmětu Zdravotnický management, ekonomika a pojišťovnictví
Kód předmětu MUMM/PA6ZM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Obsah předmětu
Přednášky: - Úvod do problematiky - základní pojmy, vývoj managementu, významné osobnosti - 2 hod. - Management v ošetřovatelství a porodní asistenci - profil a vlastnosti manažera, způsoby vedení a řízení, manažerské funkce, manažerské nástroje a techniky, odpovědnost, leadership - 3 hod. - Zdravotní pojištění - 1 hod. - Základy ekonomiky a marketingu. Financování nemocniční a ambulantní péče. Regulace nabídky a poptávky - 2 hod. - Základní typy zdravotnických systémů ve světě - 2 hod. - Trh a zdravotní péče. Příčiny růstu výdajů na zdravotní péči - 2 hod. Semináře: - Osobnost vedoucího pracovníka, jeho odpovědnost, rétorika, vůdcovství (leadership) - 2 hod. - Harmonogramy práce. Delegování úkolů, spolupráce. Hodnocení pracovníků - 2 hod. - Motivace zaměstnanců, účast na image pracoviště - 2 hod. - Organizace zdravotnických služeb, organizační systémy práce ve zdravotnictví. Základní modely financování zdravotní péče - 2 hod. - Organizační struktura a kultura ve zdravotnictví - 2 hod. - Financování nemocniční a ambulantní péče. Regulace nabídky a poptávky. Metody ekonomické analýzy - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie.
Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie.
The knowledge at the level of Psychology.
The knowledge at the level of Psychology.
Výsledky učení
používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví
používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví
vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci
vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci
vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví
vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví
objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví
objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví
vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace
vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace
uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance
uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance
explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization
explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization
defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector
defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector
explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector
explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector
explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting
explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting
Odborné dovednosti
zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví
zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví
vymezí a porovná motivační teorie
vymezí a porovná motivační teorie
aplikuje nástroje marketingového mixu
aplikuje nástroje marketingového mixu
užívá správnou terminologii odborných pojmů
užívá správnou terminologii odborných pojmů
zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví
zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví
justify the importance of communication in healthcare
justify the importance of communication in healthcare
define and compare motivational theories
define and compare motivational theories
apply the tools of the marketing mix
apply the tools of the marketing mix
uses the correct terminology of professional terms
uses the correct terminology of professional terms
justifies the importance of HR in healthcare
justifies the importance of HR in healthcare
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Doporučená literatura
  • Journal of Nursing Management.
  • DAVIS, N. A., LACOUR, M. Foundations of health information management. Fourth edition. St. Louis: Elsevier, 2017.
  • GEROPP, B. Tajemství úspěšného vedení lidí. Praha: Grada, 2014.
  • Kilíková, Mária. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8.
  • ONDRUŠ, P., ONDRUŠOVÁ, I. Manažment a financovanie v zdravotníctve: príručka zdravotníckého manažéra.. Banská Bystrica: Matica slovenská, 2017. ISBN 978-80-972535-9-2.
  • Plevová Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
  • SLOUKA, D. Vedení a marketing malých zdravotnických zařízení: příručka pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2017.
  • Staňková, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠUPŠÁKOVÁ, P. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
  • ZÍTKOVÁ, M., POKORNÁ, A., MIČUDOVÁ, E. edení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi: pro staniční a vrchní sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr