|
Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Současný design se vyznačuje různorodým přístupem a tvorbou. Nově vidíme design z hlediska ekologického, vzhledem k užitým technologiím a materiálům, ať už tradičním anebo alternativním. Tento směr se stává svébytným ve svém vývoji a podíl ekologického nazírání na design se prohlubuje ať už směrem technologickým (recyklace), anebo z hlediska celospolečenského vlivem snižování nákladů na výrobu, omezováním exhalace při výrobě, využíváním stávajících materiálových zdrojů. V kurzu 2SOTD se těmito problémy a ještě dalšími současnými tendencemi průmyslového designu budeme zabývat v rozsahu celosvětového dění. Součástí výuky bude také seznámení s aktuální tvorbou světových designérů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Všeobecný přehled o vývoji a dějinách designu. |
| Všeobecný přehled o vývoji a dějinách designu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
| popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
| identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
| identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
| vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
| vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
| definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
| definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
| vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
| vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
| samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
| kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
| kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
| analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
| analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
| na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
| na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
| identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
| identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
FIELLOVI, Charlotte & Peter. Design - Ikony (20. století). Slovart, Taschen, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
HERRIOTT, Luke. Design pro 21. století. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
|