|
Vyučující
|
-
Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
-
Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Strategie a její význam pro podnik. Strategické vedení (leadership): řízení strategických procesů. Externí analýza: struktura průmyslu, síly konkurence a strategické skupiny. Interní analýza: zdroje, schopnosti a klíčové kompetence. Konkurenční výhoda: výkonnost firmy a business modely. Business strategie: diferenciace, řízení nákladů a strategie modrého oceánu (BOS). Business strategie: inovace a podnikání. Korporátní strategie: vertikální integrace a diverzifikace. Korporátní strategie: strategické aliance, fúze a akvizice. Globální strategie: světová konkurence. Design organizace: struktura, kultura a kontrola. Řízení společnosti/podniku a podniková etika. Společenská odpovědnost firem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Týmová práce, Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti na úrovni předmětů Management I, Marketing I, Marketing II, Makroekonomie, Mikroekonomie, Řízení lidských zdroj |
| Znalosti na úrovni předmětů Management I, Marketing I, Marketing II, Makroekonomie, Mikroekonomie, Řízení lidských zdroj |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují |
| vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy |
| vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů |
| vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů |
| popsat korporátní, business a funkční strategii podniku |
| popsat korporátní, business a funkční strategii podniku |
| vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely |
| vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely |
| vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost |
| vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost |
| to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact |
| to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy to describe the resources of the organization and the process of their analysis |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy to describe the resources of the organization and the process of their analysis |
| to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources |
| to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources |
| to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise |
| to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise |
| to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models |
| to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models |
| to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability |
| to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy |
| sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy |
| navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE |
| navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE |
| zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F |
| zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F |
| vytvořit návrh business modelu |
| vytvořit návrh business modelu |
| posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku |
| posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku |
| analyzovat typ inovační strategie podniku |
| analyzovat typ inovační strategie podniku |
| posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace |
| posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace |
| posoudit organizační strukturu podniku |
| posoudit organizační strukturu podniku |
| to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives |
| to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives |
| to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses |
| to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses |
| to process the competitor profile, to process the 5F analysis |
| to process the competitor profile, to process the 5F analysis |
| to create a business model proposal |
| to create a business model proposal |
| to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company |
| to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company |
| to evaluate the type of innovation strategy of the company |
| to evaluate the type of innovation strategy of the company |
| to evaluate vertical and horizontal diversification practices |
| to evaluate vertical and horizontal diversification practices |
| to evaluate the organizational structure of the company |
| to evaluate the organizational structure of the company |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
ČERVENÝ, R., HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M. Korporátní strategie. Krok za krokem.. C. H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-620-3.
-
FOTR, J., VACÍK, E., SOUČEK, I., ŠPAČEK, M., HÁJEK, S. Tvorba strategie a strategické. Teorie a praxe plánování.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
-
FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
-
HILL, CH. W. L, JONES, G. R. Strategic Management. South-Western Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-111-82584-3.
-
ROTHAERMEL, F.T. Strategic Management. McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1-259-4247-4.
-
ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
|