|
Vyučující
|
-
Matošková Jana, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Podstata koučování a systemického přístupu. - Směřování versus podporování. - Typy kontroly a typy pomoci. - Fáze koučovacího rozhovoru. - Kontexty v rozhovoru. - Sebereflexe a všímavost. - Hledání podnětu a formulování cíle rozhovoru. - Typologie otázek. - Pomocné škály a práce s nimi. - Ocenění a podpůrná zpětná vazba. - Hledání nových přístupů k problémům (problém jako potenciál změny, rozšiřování možností, hledání zdrojů a výjimek, přerámování).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), E-learning
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit podstatu koučování |
| vysvětlit podstatu koučování |
| popsat roli kouče |
| popsat roli kouče |
| vysvětlit rozdíl mezi kontrolou a pomocí |
| vysvětlit rozdíl mezi kontrolou a pomocí |
| popsat jednotlivé fáze koučovacího rozhovoru |
| popsat jednotlivé fáze koučovacího rozhovoru |
| vysvětlit jednotlivé kontexty, které je zapotřebí mít na paměti při vedení rozhovoru |
| vysvětlit jednotlivé kontexty, které je zapotřebí mít na paměti při vedení rozhovoru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit jednotlivé typy kontroly a pomoci |
| rozlišit jednotlivé typy kontroly a pomoci |
| formulovat objednávku v rámci koučovacího rozhovoru |
| formulovat objednávku v rámci koučovacího rozhovoru |
| formulovat otázky zaměřené na hledání nových přístupů a řešení |
| formulovat otázky zaměřené na hledání nových přístupů a řešení |
| aplikovat škálu v průběhu koučovacího rozhovoru |
| aplikovat škálu v průběhu koučovacího rozhovoru |
| poskytnout koučovanému podpůrnou zpětnou vazbu |
| poskytnout koučovanému podpůrnou zpětnou vazbu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha, 2016. ISBN 978-80-7261-403-5.
-
Haberleitner, Elisabeth. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2654-0.
-
Herman, Marek. Najděte si svého marťana: co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli. Olomouc, 2008. ISBN 978-802-6060-703.
-
Neenan, Michael a Stephen Palmer. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Brno, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
-
PODANÁ, Radoslava. Koučování pro manažery, aneb, Všichni mají potřebné zdroje pro své cíle. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4519-0.
-
Selingman, Martin. Vzkvétání: Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Brno, 2014. ISBN 978-80-87270-95-0.
-
SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Koučování v manažerské praxi: klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1692-3.
-
SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Životní koučování a sebekoučování: klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4010-2.
-
Whitmore, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha, 2004. ISBN 8072611011.
-
ZATLOUKAL, Leoš a Pavel VÍTEK. Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1011-5.
|