Předmět: Manažerská psychologie a sociologie

» Seznam fakult » FAM » MUMM
Název předmětu Manažerská psychologie a sociologie
Kód předmětu MUMM/1MPSE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Saha Nibedita, Mgr. Ph.D., MBA.
Obsah předmětu
- Managerial psychology (history, concepts and functions of the field). - Managerial sociology (history, concept and function of the field). - Organizational behavior as a synthesis of managerial sociology and psychology. - Czech society as one of the "late" society. - Demographic features of the Czech labor market. - Gender features of the Czech labor market. - Value attitudes of Czech society in relation to working behavior. - Consumer behavior in Czech society. - Transformation in working conditions and labor market in the Czech Republic. - Interaction in organizations. - Manager's personality. - Decision making in organizations. - Output competence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Týmová práce, Analýza textu, Sebereflexe
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 23 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Prerequisite for the mastering managerial psychology are the basic knowledge of the general psychology, which the students gained by study on secondary schools.
Prerequisite for the mastering managerial psychology are the basic knowledge of the general psychology, which the students gained by study on secondary schools.
Výsledky učení
After completing the course, students will be able to describe the basic sources of data on the current Czech labor market and working conditions in organizations that can be used to understand trends in the action field of management and economics. He/she will be able to describe the demographic, gender and class attributes of the Czech labor market, including their development trends. They will be able to understand the relationship between managerial decision-making and the development of the organization. In terms of skills, they will be able to find relevant information on working behavior from data of the CZSO, SOÚ AV ČR and EUROSTAT (EWCS and ESS). Furthermore, he/she will be able to critically approach the presented research surveys and work with statistics on organizational behavior both from the point of view of Regions and the whole Czech Republic.
After completing the course, students will be able to describe the basic sources of data on the current Czech labor market and working conditions in organizations that can be used to understand trends in the action field of management and economics. He/she will be able to describe the demographic, gender and class attributes of the Czech labor market, including their development trends. They will be able to understand the relationship between managerial decision-making and the development of the organization. In terms of skills, they will be able to find relevant information on working behavior from data of the CZSO, SOÚ AV ČR and EUROSTAT (EWCS and ESS). Furthermore, he/she will be able to critically approach the presented research surveys and work with statistics on organizational behavior both from the point of view of Regions and the whole Czech Republic.
Správně používat základní psychologickou terminologii.
Správně používat základní psychologickou terminologii.
Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj.
Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj.
Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky.
Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky.
vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální.
vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální.
orientovat se v základních sociologických směrech a pojmech;
orientovat se v základních sociologických směrech a pojmech;
interpretovat zamýšlené i nezamýšlené důsledky industrializace na společnost;
interpretovat zamýšlené i nezamýšlené důsledky industrializace na společnost;
popsat a analyzovat sociologické pojetí práce a práci jako průnik všemi sociálními činnostmi;
popsat a analyzovat sociologické pojetí práce a práci jako průnik všemi sociálními činnostmi;
popsat vývoj pracovních podmínek v České republice;
popsat vývoj pracovních podmínek v České republice;
definovat proměny a problematiku trhu práce, významné faktory ovlivňující trh práce v ČR;
definovat proměny a problematiku trhu práce, významné faktory ovlivňující trh práce v ČR;
rozlišit základní charakteristiky klasifikace organizačních struktur;
rozlišit základní charakteristiky klasifikace organizačních struktur;
popsat specifika manažerského rozhodování;
popsat specifika manažerského rozhodování;
vyjmenovat hlavní dimenze klasifikace pro manažerské rozhodování;
vyjmenovat hlavní dimenze klasifikace pro manažerské rozhodování;
objasnit pojem organizační kultura z pohledu sociologie.
objasnit pojem organizační kultura z pohledu sociologie.
Odborné dovednosti
používat sociologickou terminologii;
používat sociologickou terminologii;
aplikovat získané znalosti do manažerské praxe;
aplikovat získané znalosti do manažerské praxe;
vyhledat relevantní zdroje a informace ke studované problematice;
vyhledat relevantní zdroje a informace ke studované problematice;
použít rozhodovací techniky v managementu práce;
použít rozhodovací techniky v managementu práce;
rozpoznat jednotlivé kulturní typologie v organizaci (firmě).
rozpoznat jednotlivé kulturní typologie v organizaci (firmě).
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Týmová práce
Týmová práce
Demonstrace
Demonstrace
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • KATRŇÁK, T., FUČÍK, P. Návrat k sociálnímu původu: vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. ISBN 978-80-7325-241-0.
  • KELLER, J., HRUŠKA-TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna.. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.
  • LYONS, P., KINDLEROVÁ, R. Contemporary Czech Society. Praha: The Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences, 2016. ISBN 978-8073302993.
  • LYONS, P., KINDLEROVÁ, R. 47 odstínů české společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. ISBN 978-80-7330-280-1.
  • PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-63-6.
  • POTŮČEK, M. Poznávání budoucnosti jako výzva. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1897-5.
  • PRUDKÝ, l. Inventura hodnot: výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1751-2.
  • QUESNEL, M. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1078-5.
  • ŠAFR, J a kol. Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-188-0.
  • TURECKIOVÁ, M. Organizační chování: teoretická východiska a trendy personálního managementu. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-66-2.
  • VEČERNÍK, J. Práce, hodnoty, blahobyt: české reálie v evropském kontextu. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2016. ISBN 978-80-7330-295-5.
  • VLACHOVÁ, K. Česká republika 2002-2012: hodnoty, postoje, chování. Sociální report projektu European Social Survey. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2013. ISBN 978-80-7330-224-5.
  • WAGNEROVÁ, I. Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr