Předmět: Manažerská psychologie a sociologie

» Seznam fakult » FAM » MUMM
Název předmětu Manažerská psychologie a sociologie
Kód předmětu MUMM/1MAPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Linhartová Dana, doc. PhDr. CSc.
  • Dolejšová Marcela, Mgr.
Obsah předmětu
- Vývoj a předmět Manažerské psychologie, organizační chování. - Empirický psychologický výzkum. - Osobnost manažera, jeho kreativita a chování. - Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj. - Zvládání zátěžových situací. - Manažer a komunikace. - Motivace lidské činnosti. - Psychologie pracovní činnosti a pracovního prostředí. - Sociologie pro manažery. - Společnost v industriální a postindustriální době. - Sociologické pojetí práce. - Proměny pracovních podmínek a trhu práce v České republice. - Skupiny v organizacích. - Rozhodování v organizacích. - Organizační (firemní) kultura.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Týmová práce, Analýza textu, Sebereflexe
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 23 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokladem pro zvládnutí předmětu manažerské psychologie jsou základní znalosti z obecné psychologie, které studenti získali při studiu na středních školách.
Předpokladem pro zvládnutí předmětu manažerské psychologie jsou základní znalosti z obecné psychologie, které studenti získali při studiu na středních školách.
Výsledky učení
Student bude schopen: - Správně používat základní psychologickou terminologii. - Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj. - Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky. -Vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální. - orientovat se v základních sociologických směrech a pojmech; - interpretovat zamýšlené i nezamýšlené důsledky industrializace na společnost; - interpretovat charakteristiky postindustriální společnosti, příklady, důsledky; - popsat a analyzovat sociologické pojetí práce a práci jako průnik všemi sociálními činnostmi; - popsat vývoj pracovních podmínek v České republice; - definovat proměny a problematiku trhu práce, významné faktory ovlivňující trh práce v ČR; - rozlišit základní charakteristiky klasifikace organizačních struktur; - popsat specifika manažerského rozhodování; - vyjmenovat hlavní dimenze klasifikace pro manažerské rozhodování; - objasnit pojem organizační kultura z pohledu sociologie.
Student bude schopen: - Správně používat základní psychologickou terminologii. - Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj. - Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky. -Vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální. - orientovat se v základních sociologických směrech a pojmech; - interpretovat zamýšlené i nezamýšlené důsledky industrializace na společnost; - interpretovat charakteristiky postindustriální společnosti, příklady, důsledky; - popsat a analyzovat sociologické pojetí práce a práci jako průnik všemi sociálními činnostmi; - popsat vývoj pracovních podmínek v České republice; - definovat proměny a problematiku trhu práce, významné faktory ovlivňující trh práce v ČR; - rozlišit základní charakteristiky klasifikace organizačních struktur; - popsat specifika manažerského rozhodování; - vyjmenovat hlavní dimenze klasifikace pro manažerské rozhodování; - objasnit pojem organizační kultura z pohledu sociologie.
Student bude schopen správně používat základní psychologickou terminologii. Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj. Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky. V neposlední řadě bude i schopen vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální.
Student bude schopen správně používat základní psychologickou terminologii. Dokáže také lépe porozumět sobě a druhým lidem a současně usilovat o svůj i jejich seberozvoj. Bude též schopen lépe s druhými lidmi komunikovat a motivovat nejen sebe ale i své spolupracovníky. V neposlední řadě bude i schopen vytvářet jim vhodné pracovní a sociální prostředí, aby tak jejich pracovní výkonnost mohla být pro jejich zaměstnavatele, ale i pro ně samotné optimální.
Odborné dovednosti
- používat sociologickou terminologii; - aplikovat získané znalosti do manažerské praxe; - vyhledat relevantní zdroje a informace ke studované problematice; - použít rozhodovací techniky v managementu práce; - rozpoznat jednotlivé kulturní typologie v organizaci (firmě).
- používat sociologickou terminologii; - aplikovat získané znalosti do manažerské praxe; - vyhledat relevantní zdroje a informace ke studované problematice; - použít rozhodovací techniky v managementu práce; - rozpoznat jednotlivé kulturní typologie v organizaci (firmě).
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Esej
Esej
Písemná zkouška
Didaktický test
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Beck, Ulrich. The Brave New World of Work. Cambridge, 2000. ISBN 978-0-745-62398-6.
  • Bednář, Vojtěch a kol. Sociální vztahy v oraganizaci a jejich management. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4211-3.
  • BEDRNOVÁ, Eva, Eva JAROŠOVÁ a Ivan NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-239-0.
  • Bedrnová, Eva. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-064-3.
  • CONTE, Jeffrey M. a Frank J. LANDY. Work in the 21st century: an introduction to industrial and organizational psychology. Sixth edition. Hooboken, NJ,Wiley, 2019. ISBN 978-1-119-59026-2.
  • Giddens, Anthony. Sociologie. Praha, Argo, 2003. ISBN 80-86429-15-6.
  • Hrůzová, Helena. Manažerské rozhodování, 3. aktualizované vydání. Praha, VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-74-5.
  • KATRŇÁK, T., FUČÍK, P. Návrat k sociálnímu původu: vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. ISBN 978-80-7325-241-0.
  • KELLER, J., HRUŠKA-TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna.. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.
  • Keller, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. Praha, Sociologické nakladatelství, 1996.
  • KERN, Hans, Christine MEHL, Hellfried NOLZ, Martin PETER a Regina WINTERSPERGER. Přehled psychologie. 5. vydání.. Praha, Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
  • Keyton, Joann N. Communication and Organizational Culture: A Key to Undrestanding Work Experience, Second edition. Los Angeles, Calif.: SAGE Publications, Inc, 2010.
  • Lukášová, Růžena. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2951-0.
  • LYONS, P., KINDLEROVÁ, R. Contemporary Czech Society. Praha: The Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences, 2016. ISBN 978-8073302993.
  • LYONS, P., KINDLEROVÁ, R. 47 odstínů české společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. ISBN 978-80-7330-280-1.
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerská psychologie. Praha: Grada, 2015., 2015. ISBN 978-80-247-4221-2.
  • NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha, FHS-UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • Nový Ivan a Alois Surynek. Sociologie pro ekonomy a manažery - 2. přepracované a rozšířené vydání.. Praha, Grada, 2006. ISBN 8024717050.
  • Pauknerova Daniela, Eva Jarošová, Hana Lorencová. Nové trendy v leadershipu: koncepce, výzkumy, aplikace. Praha, Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0.
  • PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-63-6.
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie, 2. přepracované vydání. Praha, Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2528-9.
  • POTŮČEK, M. Poznávání budoucnosti jako výzva. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1897-5.
  • PRUDKÝ, l. Inventura hodnot: výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1751-2.
  • QUESNEL, M. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1078-5.
  • Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • Říčan, Pavel. Psychologie. Praha : Portál, 2013. ISBN 9788026205326.
  • ŠAFR, J a kol. Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-188-0.
  • TURECKIOVÁ, M. Organizační chování: teoretická východiska a trendy personálního managementu. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-66-2.
  • Turniansky, Bobbie, a A. Paul Hare. Individuals and Groups in Organizations. 1st edition. London: Thousand Oaks: SAGE Publications Ltd, 1998. ISBN 978-0761957218.
  • URBAN Jan. Psychologie řízení a vedení.. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2017. ISBN 78-80-87974-15-5.
  • VEČERNÍK, J. Práce, hodnoty, blahobyt: české reálie v evropském kontextu. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2016. ISBN 978-80-7330-295-5.
  • VLACHOVÁ, K. Česká republika 2002-2012: hodnoty, postoje, chování. Sociální report projektu European Social Survey. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2013. ISBN 978-80-7330-224-5.
  • WAGNEROVÁ, I. Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr