Vyučující
|
-
Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
-
Slaný Jaroslav, prof. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Etika ve zdravotnictví - základní pojmy Interní a externí faktory ovlivňující etiku a etická rozhodování ve zdravotnictví Společenská odpovědnost a etika ve zdravotnictví Podmínky a pravidla řízení etiky ve zdravotnictví Etické problémy managementu ve zdravotnictví Etické problémy související s péčí o klienta ve zdravotnictví Nástroje řízení etiky ve zdravotnictví Organizační kultura a etika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalosti zdravotnictví a managementu |
Základní znalosti zdravotnictví a managementu |
Výsledky učení |
---|
Posluchač v tomto předmětu získá základní orientaci v oblasti zdravotnické etiky a manažerské etiky ve zdravotnictví. Předmět ukazuje možnosti aplikace získaných poznatků týkajících se etických aspektů práce manažerů a pracovníků v různých organizacích poskytujících zdravotní péči, a to jak směrem ke klientům, tak v organizaci samotné ve vztahu manažer - pracovník a ve vzájemných vztazích mezi pracovníky. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky vztažené k zodpovědnému profesionálnímu chování, které jim mohou usnadnit řešení různých etických problémů v situacích, které vyžadují etická rozhodnutí, a se kterými se setkávají v každodenní praxi. |
Posluchač v tomto předmětu získá základní orientaci v oblasti zdravotnické etiky a manažerské etiky ve zdravotnictví. Předmět ukazuje možnosti aplikace získaných poznatků týkajících se etických aspektů práce manažerů a pracovníků v různých organizacích poskytujících zdravotní péči, a to jak směrem ke klientům, tak v organizaci samotné ve vztahu manažer - pracovník a ve vzájemných vztazích mezi pracovníky. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky vztažené k zodpovědnému profesionálnímu chování, které jim mohou usnadnit řešení různých etických problémů v situacích, které vyžadují etická rozhodnutí, a se kterými se setkávají v každodenní praxi. |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy etiky ve zdravotnictví |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy etiky ve zdravotnictví vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací ve zdravotnictví identifikovat zainteresované strany zdravotnické organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení ve zdravotnictví porozumět různým nástrojům pro řízení etiky ve zdravotnictví |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy etiky ve zdravotnictví vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací ve zdravotnictví identifikovat zainteresované strany zdravotnické organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení ve zdravotnictví porozumět různým nástrojům pro řízení etiky ve zdravotnictví |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy etiky ve zdravotnictví |
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací ve zdravotnictví |
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací ve zdravotnictví |
identifikovat zainteresované strany zdravotnické organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky |
identifikovat zainteresované strany zdravotnické organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky |
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení ve zdravotnictví |
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení ve zdravotnictví |
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky ve zdravotnictví |
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky ve zdravotnictví |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizací ve zdravotnictví analyzovat zainteresované strany zdravotnických organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování zdravotnické organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické problémy, které se ve zdravotnictví řeší navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů ve zdravotnictví |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizací ve zdravotnictví |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizací ve zdravotnictví |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizací ve zdravotnictví analyzovat zainteresované strany zdravotnických organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování zdravotnické organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické problémy, které se ve zdravotnictví řeší navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů ve zdravotnictví |
analyzovat zainteresované strany zdravotnických organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování |
analyzovat zainteresované strany zdravotnických organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování |
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování zdravotnické organizace |
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování zdravotnické organizace |
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické problémy, které se ve zdravotnictví řeší |
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické problémy, které se ve zdravotnictví řeší |
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů ve zdravotnictví |
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů ve zdravotnictví |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Ústní zkouška |
Esej |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bláha, Jiří. Manažerská etika. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2003. ISBN 8072610848.
-
Dytrt, Zdeněk. Manažerská etika : etika v managementu a podnikání. 1.vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-645-6.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
Hiller, M.D. Ethics and Health Administration. Virginia : Arlington, AUPHA. 1986.
-
Huber, Wolfgang. Etika. Základní otázky života. Praha, 2016. ISBN 9788074296420.
-
M. Vácha, R. Konigová, M. Mauer. Základy moderní lékařské etiky. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.
-
PETER, Ellis. Understanding Ethics for Nursing Students. Sage Publication Ltd, 2014.
|