|
Vyučující
|
-
Horák Martin, Ing.
-
Homolka Lubor, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Vysvětlení základních pojmů a širšího kontextu behaviorální ekonomie jako vědní disciplíny Srovnání behaviorální ekonomie a standardních ekonomických modelů Heuristiky, předsudky a rozhodování Nejčastější systematické chyby při rozhodování Libertariánský paternalismus a politka "nudgingu" Rozhodovací proces a koncept omezené racionality Prospektová teorie a její aplikace v praxi Aplikace behaviorální ekonomie ve veřejných politikách Vysvětlení klasických experimentů a popis výzkumných metod behaviorální ekonomie Přednáška odborníka z praxe behaviorální ekonomie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| použít kognitivní zkreslení a heuristiky |
| použít kognitivní zkreslení a heuristiky |
| vysvětlit koncept dvou systémů myšlení |
| vysvětlit koncept dvou systémů myšlení |
| objasnit rozdíl mezi standardní teorií rizika a prospektovou teorií |
| objasnit rozdíl mezi standardní teorií rizika a prospektovou teorií |
| navrhnout behaviorální intervenci |
| navrhnout behaviorální intervenci |
| aplikovat navrženou behaviorální intervenci |
| aplikovat navrženou behaviorální intervenci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| efektivně používá znalosti o vlivu kognitivních zkreslení a heuristik |
| efektivně používá znalosti o vlivu kognitivních zkreslení a heuristik |
| vysvětluje zdánlivě iracionální chování na základě znalosti konceptu dvou systémů myšlení |
| vysvětluje zdánlivě iracionální chování na základě znalosti konceptu dvou systémů myšlení |
| objasňuje rozdílné chování spotřebitelů na základě prospektové teorie |
| objasňuje rozdílné chování spotřebitelů na základě prospektové teorie |
| navrhuje efektivní behaviorální intervence na základě mezinárodně uznávaných metodik |
| navrhuje efektivní behaviorální intervence na základě mezinárodně uznávaných metodik |
| aplikuje behaviorální intervence ověřitelným způsobem |
| aplikuje behaviorální intervence ověřitelným způsobem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Ariely, Dan. Jak drahé je zdarma : proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Vyd. 1. Praha : Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2.
-
BEBALAVÁ-SIČÁKOVÁ, Emília. Behaviorálné základy verejnej politiky. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. ISBN 978-80-223-3928-5.
-
Behavioral Insights Team (2014). EAST: Four simple ways to apply behavioral insights. Dostupné z:https://38r8om2xjhhl25mw24492dir-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/07/BIT-Publication-EAST_FA_WEB.pdf.
-
Dhami, Sanjit S. The foundations of behavioral economic analysis. Volume 1, Behavioral economics of risk, uncertainty, and ambiguity. Oxford : Oxford University Press, 2019. ISBN 9780198835608.
-
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
-
P. Dolan et al. Mindspace: Influencing Behaviour through Public Polic. London: Cabinet Office and the Institute for Government., 2010.
-
THALER, Richard H. a Cass R. SUNSTEIN. Nudge (Šťouch): jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí. Zlín: Kniha Zlín, 2010. ISBN 978-80-87162-66-8.
-
THALER, Richard H. Neočekávané chování. Argo, Dokořán, 2015. ISBN 978-80-257-2121-6.
|