| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Šilhavý Radek, doc. Ing. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Komenda Tomáš, Ing.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Možnost empirického výzkumu v softwarovém inženýrství, základní výzkumné strategie. Možnosti sběru dat.  - Predikční modely v softwarovém inženýrství. - Způsoby a metody stanovení výzkumné otázky, návrh experimentu, rešerše zdrojů dat.  - Proces experimentů, definice a průběh experimentu.  - Plánování výzkumu, stanovení hypotézy a alternativních hypotéz.  - Volba závislých a nezávislých proměnných.  - Analýza dat a interpretace výsledků výzkumu.  - Metody a možnosti předzpracování výzkumných dat.  -Popisné statistiky, střední hodnoty, trendy a závislosti.  - Testování hypotéz, základní koncept.  - Parametrické a neparametrické testování hypotéz.  - Příprava zprávy z výzkumu 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Týmová práce
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Základní znalost objektové analýzy a modelování v jazyce UML. | 
| Základní znalost objektové analýzy a modelování v jazyce UML. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| Rozumí principům objektově orientované analýzy, modelování a komponentám UML diagramů. | 
| Rozumí principům objektově orientované analýzy, modelování a komponentám UML diagramů. | 
| Chápe principy, postupy, výhody a nevýhody vybraných metodik vývoje softwaru. | 
| Chápe principy, postupy, výhody a nevýhody vybraných metodik vývoje softwaru. | 
| Chápe ekonomické důsledky rozhodnutí v oblasti vývoje softwaru, včetně analýzy nákladů a přínosů. | 
| Chápe ekonomické důsledky rozhodnutí v oblasti vývoje softwaru, včetně analýzy nákladů a přínosů. | 
| Rozpozná význam empirického výzkumu, různých výzkumných strategií a metod sběru dat v softwarovém inženýrství. | 
| Rozpozná význam empirického výzkumu, různých výzkumných strategií a metod sběru dat v softwarovém inženýrství. | 
| Rozumí základním aspektům empirického výzkumu. | 
| Rozumí základním aspektům empirického výzkumu. | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Schopnost vytvářet, interpretovat a adaptovat UML diagramy pro modelování reálných scénářů.  | 
| Schopnost vytvářet, interpretovat a adaptovat UML diagramy pro modelování reálných scénářů.  | 
| Schopnost činit informovaná rozhodnutí v softwarových projektech s ohledem na ekonomické faktory a přesně rozpočtovat.  | 
| Schopnost činit informovaná rozhodnutí v softwarových projektech s ohledem na ekonomické faktory a přesně rozpočtovat.  | 
| Dovednost v návrhu, provádění empirického výzkumu a formulování relevantních výzkumných otázek v softwarovém inženýrství. | 
| Dovednost v návrhu, provádění empirického výzkumu a formulování relevantních výzkumných otázek v softwarovém inženýrství. | 
| Odbornost v předzpracování výzkumných dat, aplikaci statistických metod pro analýzu, interpretaci výsledků a sestavení podrobných výzkumných zpráv.  | 
| Odbornost v předzpracování výzkumných dat, aplikaci statistických metod pro analýzu, interpretaci výsledků a sestavení podrobných výzkumných zpráv.  | 
| Odbornost v aplikaci a adaptaci vhodných metodik vývoje na základě požadavků projektu.  | 
| Odbornost v aplikaci a adaptaci vhodných metodik vývoje na základě požadavků projektu.  | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Demonstrace | 
| Demonstrace | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Písemná zkouška | 
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) | 
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) | 
| Ústní zkouška | 
| Ústní zkouška | 
| Písemná zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ARLOW, Jim a Ila NEUSTADT. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací: objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
                
 
            
                
                - 
                    KRAVAL, Ilja a Ilja KRAVAL. Extrémně Efektivní Modelování s použitím UML. Valašské Klobouky, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    SOMMERVILLE, Ian. Software engineering. Boston, 2016. ISBN 978-0133943030.
                
 
            
                
                - 
                    WOHLIN, Claes. Experimentation in software engineering.. New York, 2012. ISBN 9783642290435.
                
 
            
         
         
         
     |