Předmět: Experimentální metody v softwarovém inženýrství

» Seznam fakult » FAI » AUPKS
Název předmětu Experimentální metody v softwarovém inženýrství
Kód předmětu AUPKS/AE9SI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Komenda Tomáš, Ing.
  • Šilhavý Radek, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Možnost empirického výzkumu v softwarovém inženýrství, základní výzkumné strategie. Možnosti sběru dat. - Způsoby a metody stanovení výzkumné otázky, návrh experimentu, rešerše zdrojů dat. - Proces experimentů, definice a průběh experimentu. - Plánování výzkumu, stanovení hypotézy a alternativních hypotéz. - Volba závislých a nezávislých proměnných. - Analýza dat a interpretace výsledků výzkumu. - Metody a možnosti předzpracování výzkumných dat. -Popisné statistiky, střední hodnoty, trendy a závislosti. - Testování hypotéz, základní koncept. - Parametrické a neparametrické testování hypotéz. - Příprava zprávy z výzkumu - Ekonomické aspekty v softwarovém inženýrství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Týmová práce
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalost objektové analýzy a modelování v jazyce UML.
Základní znalost objektové analýzy a modelování v jazyce UML.
Výsledky učení
Student má znalosti z oblasti softwarového inženýrství. Student se orientuje ve vybraných vývojových metodikách. Student je schopen stanovit výzkumné otázky, návrh experimentu, rešerše zdrojů dat. Student je schopen plánovat výzkum a analyzovat data. Student je schopen stanovit a otestovat hypotézy. Student se schopen dokumentovat softwarový projekt.
Student má znalosti z oblasti softwarového inženýrství. Student se orientuje ve vybraných vývojových metodikách. Student je schopen stanovit výzkumné otázky, návrh experimentu, rešerše zdrojů dat. Student je schopen plánovat výzkum a analyzovat data. Student je schopen stanovit a otestovat hypotézy. Student se schopen dokumentovat softwarový projekt.
Rozumí principům objektově orientované analýzy, modelování a komponentám UML diagramů.
Rozumí principům objektově orientované analýzy, modelování a komponentám UML diagramů.
Chápe principy, postupy, výhody a nevýhody vybraných metodik vývoje softwaru.
Chápe principy, postupy, výhody a nevýhody vybraných metodik vývoje softwaru.
Chápe ekonomické důsledky rozhodnutí v oblasti vývoje softwaru, včetně analýzy nákladů a přínosů.
Chápe ekonomické důsledky rozhodnutí v oblasti vývoje softwaru, včetně analýzy nákladů a přínosů.
Rozpozná význam empirického výzkumu, různých výzkumných strategií a metod sběru dat v softwarovém inženýrství.
Rozpozná význam empirického výzkumu, různých výzkumných strategií a metod sběru dat v softwarovém inženýrství.
Rozumí základním aspektům empirického výzkumu.
Rozumí základním aspektům empirického výzkumu.
Odborné dovednosti
Schopnost vytvářet, interpretovat a adaptovat UML diagramy pro modelování reálných scénářů.
Schopnost vytvářet, interpretovat a adaptovat UML diagramy pro modelování reálných scénářů.
Schopnost činit informovaná rozhodnutí v softwarových projektech s ohledem na ekonomické faktory a přesně rozpočtovat.
Schopnost činit informovaná rozhodnutí v softwarových projektech s ohledem na ekonomické faktory a přesně rozpočtovat.
Dovednost v návrhu, provádění empirického výzkumu a formulování relevantních výzkumných otázek v softwarovém inženýrství.
Dovednost v návrhu, provádění empirického výzkumu a formulování relevantních výzkumných otázek v softwarovém inženýrství.
Odbornost v předzpracování výzkumných dat, aplikaci statistických metod pro analýzu, interpretaci výsledků a sestavení podrobných výzkumných zpráv.
Odbornost v předzpracování výzkumných dat, aplikaci statistických metod pro analýzu, interpretaci výsledků a sestavení podrobných výzkumných zpráv.
Odbornost v aplikaci a adaptaci vhodných metodik vývoje na základě požadavků projektu.
Odbornost v aplikaci a adaptaci vhodných metodik vývoje na základě požadavků projektu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • ARLOW, Jim a Ila NEUSTADT. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací: objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
  • KRAVAL, Ilja a Ilja KRAVAL. Extrémně Efektivní Modelování s použitím UML. Valašské Klobouky, 2003.
  • SOMMERVILLE, Ian. Software engineering. Boston, 2016. ISBN 978-0133943030.
  • WOHLIN, Claes. Experimentation in software engineering.. New York, 2012. ISBN 9783642290435.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr