Vyučující
|
-
Cerman Zbyněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
DIFERENCIÁLNÍ POČET FUNKCE JEDNÉ REÁLNÉ PROMĚNNÉ: - Definiční obor a obor hodnot (graf funkce, operace s funkcemi - složená funkce) - Vlastnosti funkcí (injektivita, monotonicita, omezenost, parita, periodičnost) - Inverze funkce - Elementární funkce (konstantní, mocninné, exponenciální, logaritmické, goniometrické, cyklometrické, speciální) - Spojitost funkce (okolí bodu, body nespojitosti, jednostranná spojitost, spojitost na intervalu) - Limita funkce (jednostranné limity, typy limit - (ne)vlastní limita ve (ne)vlastním bodě, vztah ke spojitosti, operace s limitami - neurčité výrazy, speciální vzorce, asymptotická rovnost, rychlost funkcí, grafické rozpoznání limity) - Derivace funkce (fyzikální a matematický význam, důležité funkce a jejich derivace, vlastní a nevlastní derivace, derivace na intervalu, základní vzorce a pravidla, derivace vyšších řádů, L'Hospitalovo pravidlo, lokální aproximace) - Průběh funkce (intervaly monotónnosti, konvexnosti a konkávnosti, lokální extrémy funkce a inflexní body, asymptoty) INTEGRÁLNÍ POČET FUNKCE JEDNÉ REÁLNÉ PROMĚNNÉ: - Neurčitý integrál (primitivní funkce a její existence, metody výpočtu - substituční metoda a metoda per-partes, základní vzorce a pravidla) - Určitý integrál (geometrický význam, Riemannův a Newtonův integrál, vlastnosti a výpočet určitého integrálu, obsah plochy mezi funkcemi, objem rotačního tělesa, numerická integrace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Mít základní znalosti středoškolské matematiky |
Mít základní znalosti středoškolské matematiky |
Mít základní logické myšlení |
Mít základní logické myšlení |
Pročítat si poskytnuté materiály a v případě nejasností dojít ke konzultaci |
Pročítat si poskytnuté materiály a v případě nejasností dojít ke konzultaci |
Odborné dovednosti |
---|
Projevit zájem a snahu o daný předmět |
Projevit zájem a snahu o daný předmět |
Pravidelně docházet na přednášky a cvičení |
Pravidelně docházet na přednášky a cvičení |
Být aktivní ve cvičení a odpovídat na dotazy na přednášce (každá odpověď se cení) |
Být aktivní ve cvičení a odpovídat na dotazy na přednášce (každá odpověď se cení) |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prohloubit logické myšlení |
Prohloubit logické myšlení |
Definovat a vysvětlit základní pojmy z matematické analýzy |
Definovat a vysvětlit základní pojmy z matematické analýzy |
Vysvětlit pojem reálné funkce jedné reálné proměnné a s ním související pojmy definiční obor a obor hodnot |
Vysvětlit pojem reálné funkce jedné reálné proměnné a s ním související pojmy definiční obor a obor hodnot |
Vyjmenovat základní elementární funkce jedné reálné proměnné, včetně jejich vlastností a grafů |
Vyjmenovat základní elementární funkce jedné reálné proměnné, včetně jejich vlastností a grafů |
Charakterizovat čtyři základní typy limit funkce jedné reálné proměnné |
Charakterizovat čtyři základní typy limit funkce jedné reálné proměnné |
Popsat geometrický význam derivace funkce v bodě |
Popsat geometrický význam derivace funkce v bodě |
Popsat postup vyšetřování průběhu funkce jedné reálné proměnné |
Popsat postup vyšetřování průběhu funkce jedné reálné proměnné |
Vysvětlit pojem integrálu a rozlišit mezi určitým a neurčitým integrálem |
Vysvětlit pojem integrálu a rozlišit mezi určitým a neurčitým integrálem |
Odborné dovednosti |
---|
Používat aktivní znalost pojmu funkční hodnota při výpočtech a náčrtcích grafů funkcí |
Používat aktivní znalost pojmu funkční hodnota při výpočtech a náčrtcích grafů funkcí |
Rozpoznat z grafu funkce intervaly, na kterých je funkce rostoucí, klesající, prostá, konvexní, konkávní |
Rozpoznat z grafu funkce intervaly, na kterých je funkce rostoucí, klesající, prostá, konvexní, konkávní |
Vypočítat limity pomocí algebraických úprav a pomocí L'Hospitalova pravidla |
Vypočítat limity pomocí algebraických úprav a pomocí L'Hospitalova pravidla |
Derivovat funkce jedné reálné proměnné pomocí základních vzorců a pěti pravidel pro derivování. |
Derivovat funkce jedné reálné proměnné pomocí základních vzorců a pěti pravidel pro derivování. |
Vyšetřit průběh funkce jedné reálné proměnné (definiční obor, limity, lokální extrémy, inflexe, asymptoty) |
Vyšetřit průběh funkce jedné reálné proměnné (definiční obor, limity, lokální extrémy, inflexe, asymptoty) |
Rozpoznat rozdíl mezi substituční metodou a metodou per-partes pro integrování funkce jedné reálné proměnné a vhodně ji aplikovat na daný typ příkladu |
Rozpoznat rozdíl mezi substituční metodou a metodou per-partes pro integrování funkce jedné reálné proměnné a vhodně ji aplikovat na daný typ příkladu |
Vypočítat obsah libovolného útvaru ohraničeného křivkami |
Vypočítat obsah libovolného útvaru ohraničeného křivkami |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
HOŠKOVÁ, Š., KUBEN, J., RAČKOVÁ, P. Integrální počet funkcí jedné proměnné. 2006.
-
KREML, P., VLČEK, J., VOLNÝ, P., KRČEK, J., POLÁČEK, J. Matematika II. ISBN 978-80-248-1316-5.
-
Matejdes M. Aplikovaná matematika. MAT-Centrum Zvolen, 2005.
-
Ostravský J., Polášek V. Diferenciální a integrální počet funkce jedné proměnné: vybrané statě. Zlín, 2011. ISBN 978-80-7454-124-7.
-
Pavlíková P., Schmidt O. Základy matematiky. Praha, 2006. ISBN 80-7080-615-X.
|